Uit een onderzoek van FMM en F-fort naar de schoonmaakbranche zou blijken dat in slechts een kwart van de aanbestedingen van de afgelopen twaalf maanden duurzaamheid een duidelijke plek in het bestek gekregen heeft. Daarmee wijkt de praktijk af van het beeld dat wordt geschetst door politiek en media.
“De markt wil wel veranderen, maar laat toch nog beperkt resultaat zien,” aldus Jordie van Berkel, directeur van F-Fort en mede-initiatiefnemer van de marktanalyse schoonmaak. “Er gaat veel mis: contracten worden ontbonden en aanbestedingen gebeuren onzorgvuldig. Dit kost veel tijd en geld. De energie die je besteedt aan een zorgvuldig voortraject, verdien je later tien keer terug.”
Ziekteverzuim als kostendrijver
De marktanalyse laat ook zien dat ziekteverzuim een belangrijke kostendrijver is en daarmee een van de belangrijkste parameters om onderscheidend te zijn bij aanbestedingen. Verschillen in ziekteverzuim tussen leveranciers zijn significant en personeelskosten maken zo’n 80 tot 85 procent van de totale kosten uit.
Voor organisaties is het moeilijk de schoonmaakmarkt te doorgronden, selectieprocedures te starten en uiteindelijk een weloverwogen keuze te maken. Van Berkel: “Het is niet gemakkelijk om de juiste facilitaire partner te vinden. Het aanbod is enorm, de concurrentie groot en de brancheproblemen stapelen zich op. Hoe maakt je de juiste keuze en welke punten verdienen de aandacht?”
Interactieve sessie
FMM en F-Fort bieden met de marktanalyse schoonmaak een nieuw en uniek concept om de facilitaire branche te ondersteunen bij aanbestedingen. Voor het rapport zijn meer dan 200 aanbestedingen geanalyseerd aan de hand van 52 criteria. Verder zijn de resultaten meegenomen van een onderzoek onder ruim 200 facility managers en komen verschillende stakeholders uit de sector aan het woord. De marktanalyse wordt bovendien gecombineerd met een interactieve sessie voor opdrachtgevers en –nemers op 13 november a.s. Meer informatie is te vinden op www.marktanalyseschoonmaak.nl.
Over FMM
FMM (Facility Management Magazine, www.fmm.nl) is een label van WEKA Business Media in Amsterdam (www.weka.nl), onderdeel van de internationale WEKA Group die met mediabedrijven in 5 Europese landen tot de grootste uitgeverijen van Europa behoort. WEKA biedt een compleet media-assortiment zoals online producten, tijdschriften, seminars en opleidingen voor een aantal vakgebieden met Facility Management en HRM als speerpunten.
Over F-Fort
F-Fort (www.f-fort.nl) levert duurzaam programmamanagement voor strategische transities en is actief in de vakgebieden Facilitair Management en Inkoop. F-Fort heeft specifieke expertise op als outsourcing, Het Nieuwe Werken, hospitality, duurzaamheid, innovatief inkopen en klantgerichtheid.
Het rapport is vanaf 12 november beschikbaar voor 590 euro.
Meer informatie: https://www.marktanalyseschoonmaak.nl/rapport.html