• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

In slechts kwart van aanbestedingen ruimte voor duurzaamheid

Nieuws 22 oktober 2014

In slechts kwart van aanbestedingen ruimte voor duurzaamheid

Uit een onderzoek van FMM en F-fort naar de schoonmaakbranche zou blijken dat in slechts een kwart van de aanbestedingen van de afgelopen twaalf maanden duurzaamheid een duidelijke plek in het bestek gekregen heeft. Daarmee wijkt de praktijk af van het beeld dat wordt geschetst door politiek en media.

 

“De markt wil wel veranderen, maar laat toch nog beperkt resultaat zien,” aldus Jordie van Berkel, directeur van F-Fort en mede-initiatiefnemer van de marktanalyse schoonmaak. “Er gaat veel mis: contracten worden ontbonden en aanbestedingen gebeuren onzorgvuldig. Dit kost veel tijd en geld. De energie die je besteedt aan een zorgvuldig voortraject, verdien je later tien keer terug.”

 

Ziekteverzuim als kostendrijver

De marktanalyse laat ook zien dat ziekteverzuim een belangrijke kostendrijver is en daarmee een van de belangrijkste parameters om onderscheidend te zijn bij aanbestedingen. Verschillen in ziekteverzuim tussen leveranciers zijn significant en personeelskosten maken zo’n 80 tot 85 procent van de totale kosten uit.

 

Voor organisaties is het moeilijk de schoonmaakmarkt te doorgronden, selectieprocedures te starten en uiteindelijk een weloverwogen keuze te maken. Van Berkel: “Het is niet gemakkelijk om de juiste facilitaire partner te vinden. Het aanbod is enorm, de concurrentie groot en de brancheproblemen stapelen zich op. Hoe maakt je de juiste keuze en welke punten verdienen de aandacht?”

 

Interactieve sessie

FMM en F-Fort bieden met de marktanalyse schoonmaak een nieuw en uniek concept om de facilitaire branche te ondersteunen bij aanbestedingen. Voor het rapport zijn meer dan 200 aanbestedingen geanalyseerd aan de hand van 52 criteria. Verder zijn de resultaten meegenomen van een onderzoek onder ruim 200 facility managers en komen verschillende stakeholders uit de sector aan het woord. De marktanalyse wordt bovendien gecombineerd met een interactieve sessie voor opdrachtgevers en –nemers op 13 november a.s. Meer informatie is te vinden op www.marktanalyseschoonmaak.nl.

 

Over FMM

FMM (Facility Management Magazine, www.fmm.nl) is een label van WEKA Business Media in Amsterdam (www.weka.nl), onderdeel van de internationale WEKA Group die met mediabedrijven in 5 Europese landen tot de grootste uitgeverijen van Europa behoort. WEKA biedt een compleet media-assortiment zoals online producten, tijdschriften, seminars en opleidingen voor een aantal vakgebieden met Facility Management en HRM als speerpunten.

 

Over F-Fort

F-Fort (www.f-fort.nl) levert duurzaam programmamanagement voor strategische transities en is actief in de vakgebieden Facilitair Management en Inkoop. F-Fort heeft specifieke expertise op als outsourcing, Het Nieuwe Werken, hospitality, duurzaamheid, innovatief inkopen en klantgerichtheid.

 

Het rapport is vanaf 12 november beschikbaar voor 590 euro.

Meer informatie: https://www.marktanalyseschoonmaak.nl/rapport.html  

 

www.fmm.nl

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Spannende tijden voor zelfstandigen in de schoonmaakbranche: de laatste stand van zaken.

Van onze partner The Legal Company

Spannende tijden voor zelfstandigen in de schoonmaakbranche: de laatste stand van zaken

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren