• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

HR-Trends in 2022/2023: krapte op arbeidsmarkt domineert

Nieuws 6 januari 2023

HR-Trends in 2022/2023: krapte op arbeidsmarkt domineert

Het HR-trendonderzoek rapport is een jaarlijks terugkerend onderzoek onder bijna 1700 HR-professionals in Nederland. Het is een initiatief van Performa Uitgeverij, uitgevoerd door organisatieadviesbureau Berenschot en mede tot stand gekomen met hulp van AFAS Software. De huidige rapportage betreft de cijfers uit het onderzoek zoals deze in het voorjaar van 2022 gehouden werd. Doel van het HR-Trendonderzoek is het in kaart brengen van ontwikkelingen op het gebied van HR-beleid en -uitvoering. De krapte op de arbeidsmarkt domineert. Herkenbaar binnen de schoonmaak.

Schoonmaakbedrijven worstelen met tekort aan gekwalificeerde medewerkers, horecazaken sluiten vanwege tekort aan personeel, Schiphol annuleert vluchten wegens tekort aan personeel en zo kunnen we even doorgaan. Duidelijk is dat de pandemie rondom covid-19 de aandacht van het personeelsbehoud heeft afgeleid. “Door de krapte op de arbeidsmarkt is het behouden van goede medewerkers nu noodzaak om de capaciteit binnen bedrijven en organisaties goed op peil te houden,” stelt onderzoeker Hans Van der Spek van Berenschot. Maar liefst 58 procent van de bedrijven verwacht problemen met personeelsbehoud.

Prioriteiten in directiekamer

In 2022 is de arbeidsmarkt topprioriteit in de boardroom. Zo ook in 2023. Duurzaamheid en de gevolgen van de energietransitie zijn verder in belang toegenomen. Innovatie, veranderde klantbehoeften en nieuwe businessmodellen kenden in 2022 minder prioriteit. Robotisering staat vooralsnog onderaan op de directie prioriteit agenda, alle goed bedoelde initiatieven ten spijt. Prioriteit ligt vooral op de interne bedrijfsvoering.

Top 3 HR-thema’s 2022

De top 3-HR thema’s in 2022 waren met name gericht op het versterken van de aantrekkingskracht om voor een bepaald bedrijf te (komen) werken. Dit in samenhang met beleid om medewerkers te behouden. Zo maakt het rapport duidelijk.

  • Werving & selectie / arbeidsmarktcommunicatie / ‘employer branding*/ ‘onboarding’
  • Ontwikkeling / scholing / inzetbaarheid / talent management
  • Verzuim / arbeidsomstandigheden / gezondheidsbeleid

De grootste stijger in 2022 staat echter op nummer 4:

  • Employee experience (hoe gaan we om met medewerkers) / medewerkersbetrokkenheid / uitstroom beperken

Vanwege de invloed van covid-19 heeft ook digitalisering van HR-processen in 2022 een vlucht genomen, waardoor dit onderwerp op de vijfde plek terug te vinden is.

Top 3 HR-thema’s in 2023

De onderzoekers en respondenten verwachten in 2023 dat de top 3 uit 2022 een wijziging ondergaat.

Hierdoor komt de top-3 er anders uit te zien, namelijk:

  • Ontwikkeling / scholing / inzetbaarheid / talent management
  • Werving & selectie / arbeidsmarktcommunicatie / ‘employer branding’ / ‘onboarding’
  •  Strategische personeelsplanning

Uiteraard kan deze volgorde per sector verschillen. Het is in de schoonmaaksector zeker niet ondenkbeeldig dat de volgordelijkheid binnen dit segment anders wordt, waarbij het omgaan met én betrokkenheid van medewerkers in samenhang met tegengaan van verloop een hogere prioriteit  zal hebben. Verbreding van het takenpakket is hierbij mogelijk van toegevoegde waarde.

HR-strategie

Daar staat tegenover dat in ruimer verband gezien en heldere HR-strategie die vervlochten is met de organisatiedoelstellingen, richting geeft aan managementkeuzes omtrent personeel, HR-beleid en de ondersteuning van de HR-afdeling. Met andere woorden: de randvoorwaarden voor toekomstig succes.

Dit versus het succes op korte termijn: hoe komt de schoonmaaksector aan voldoende medewerkers en op welke wijze kan de branche zich (opnieuw) onderscheiden om aantrekkelijk gevonden te worden? Immers door de stijging van het minimum loon is het onderscheidend vermogen qua loonhoogte grotendeels teniet gedaan!

Kentering

Langzaam maar zeker tekent zich inmiddels een lichte kentering af op de arbeidsmarkt. De vraag werpt zich op in hoeverre dit  de problematiek doet veranderen. Het onderzoek 2023/2024 gaat binnenkort van start.

Ziet de wereld er in de loop van 2023 weer anders uit?

Tekst: Henk Cornelisse

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Spannende tijden voor zelfstandigen in de schoonmaakbranche: de laatste stand van zaken.

Van onze partner The Legal Company

Spannende tijden voor zelfstandigen in de schoonmaakbranche: de laatste stand van zaken

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren