Het hospitality-dna van het Udense schoonmaakbedrijf CSU bleek in 2015 opnieuw een belangrijke driver voor gezonde groei. De concernomzet van de holding steeg met 10,5% van € 342 miljoen in 2014 naar € 378 miljoen in 2015. Het resultaat na belastingen steeg in 2015 naar € 12,0 miljoen. Mede door de relatief lagere overhead nam het resultaat na belasting ten opzichte van de netto omzet toe tot 3,2%.
De holding bestaat uit de afzonderlijke bedrijven CSU (schoonmaak) en Tzorg (thuiszorg). Bij schoonmaaktak CSU steeg de omzet met 4,5% van € 256,1 miljoen in 2014 naar
€ 267,5 miljoen. Ook overnames behoren tot de groeistrategie. Binnen schoonmaak deed CSU een kleine overname van Bram Broerse schoonmakers en dienstverleners B.V.
Hospitality diepgeworteld
Voorzitter Raad van Bestuur John van Hoof: ’Hospitality is een zeer belangrijk deel van ons dna geworden. Hospitality herken je in de gedragingen van onze mensen en vertaalt zich in de omzet in de leisuretak en de groei met hospitalityconcepten die we hanteren voor dagschoonmaak in kantoren. In de bungalowschoonmaak zijn we al jaren marktleider en verzorgen we de schoonmaak en meerdere aanverwante diensten van jaarlijks 200.000 bungalows. In hotelschoonmaak integreerden we eerder succesvol Albatros en recent ook de specialist BHS Professionals. Onder de nieuwe vlag van CSU Hotel Services maken we inmiddels jaarlijks meer dan 5 miljoen hotelkamers schoon. Daarmee behoren we tot de absolute top in de hotellerie.’
Digitale en personele vernieuwing
Smart en activity based cleaning heeft volgens CSU de toekomst. Van Hoof: ‘We investeren daarom naast in hospitalityconcepten fors in innovaties, de integratie van robotisering en digitalisering van werkprocessen en klantrapportages in ons programma 2Connect. Onder leiding van nieuw lid Raad van Bestuur Esmée Ficheroux presenteren we deze oplossingen nog nadrukkelijker bij bestaande en nieuwe opdrachtgevers.’
CSU ontving in 2015 diverse erkenningen. Zo won het de eerste Golden Service Innovatie Award en prolongeerde het de Golden Service MVO Award voor de unieke aanpak van schuldhulpverlening. De duurzame inzetbaarheid van mensen een blijft belangrijke organisatiepijler. Bij schoonmaakbedrijf CSU werkten eind 2015 ruim 12.000 medewerkers.
Tzorg focust op integrale arrangementen
De separate thuiszorgorganisatie Tzorg groeide in 2015 met 28,7% naar € 110,7 miljoen omzet. De effecten van overnames in 2014 van Careyn Huishoudelijke Zorg en Aveant compenseerden de vele bezuinigingsmaatregelen binnen gemeenten. Gezien die versoberingen is Tzorg trots op de in 2015 behaalde cliënttevredenheidsscore van 8,1.
Tzorg directeur Mark van den Berg: ‘Ondanks een jaar vol met veranderingen en bezuinigingen binnen de Wmo heeft Tzorg de cliënttevredenheid hoog gehouden. Tzorg is vooral bezig met de toekomst en wij zijn blij met de resultaten in 2015.’’
Tzorg werkte eind 2015 met ruim 8000 medewerkers in 310 gemeenten voor ruim 40.000 cliënten. Tzorg is in 2015 landelijk gecertificeerd voor het hoogste niveau, trede 3 voor de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO).Tzorg focust zich in 2016 op de verdere transitie naar een brede aanbieder van Wmo-arrangementen met individuele begeleiding aan vooral ouderen. Thuisondersteuning zal steeds meer voldoen in de behoefte en ondersteuning van cliënten. Tzorg draagt bij aan het langer thuis kunnen wonen van de cliënten.
www.csu.nl