• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Hogere bezettingsgraad betekent niet altijd meer vervuiling

Nieuws 27 juli 2017

Asito hogere bezettingsgraad vervuiling Lone Rooftop

Hoe meer mensen gebruik hebben gemaakt van een ruimte, hoe meer vervuiling. Logisch toch? Als je wegblijft van aannames en het echt gaat onderzoeken, blijkt dit echter niet zo logisch. Zo blijkt uit onderzoek van Asito in samenwerking met het Facilitair Bedrijf van Wageningen University & Research, Universiteit van Twente en Lone Rooftop.
Het onderzoek concludeert dat oeroude aannames niet altijd de waarheid blijken te zijn. De gezochte relatie tussen een lagere bezettingsgraad en minder schoonmaak is niet wetenschappelijk vastgesteld.
Roosteroptimalisatie
Wageningen University & Research (WUR) heeft sinds 2015 een samenwerkingsverband met Lone Rooftop. Lone Rooftop kan middels WiFi-technologie de bezettingsgraad aantonen. Er hoeven dus geen sensoren te worden geplaatst in de ruimtes die je wilt meten. De universiteit gebruikt deze data om roosters te optimaliseren. Het Facilitair Bedrijf van WUR heeft Asito gevraagd om te kijken of deze informatie over bezetting in ruimten wellicht ook waardevol toegepast kan worden voor schoonmaakdoeleinden. In maart 2017 is Asito daarom samen met Lone Rooftop een pilot gestart, met als doel het toetsen van de hypothese: ‘Een hogere bezettingsgraad in een ruimte leidt tot een hogere vervuilingsgraad’.
Applicatie
Om deze hypothese te testen hebben de softwareontwikkelaars van Asito een app ontwikkeld voor schoonmaakkrachten. Vijftien schoonmaakkrachten zijn daarbij voorzien van een telefoon inclusief app. In de applicatie kunnen schoonmaakkrachten voordat ze een ruimte schoonmaken op een vijfpuntsschaal aangeven wat de bevuilingsgraad is van die ruimte. Dit levert data op over hoe vervuild de ruimte is, maar ook wanneer de laatste schoonmaak heeft plaats gevonden.
Samen met studenten van de opleiding Bedrijf Informatie Technologie van de Universiteit Twente zijn de duizenden metingen, die tijdens het onderzoek zijn verzameld, gekoppeld aan data van Lone Rooftop. Doordat inzichtelijk is gemaakt hoeveel mensen er tussen de schoonmaakbeurten in van de ruimte gebruik hebben gemaakt én hoe vervuild de ruimte was tussen de schoonmaakbeurten in; kon deze data met elkaar worden vergeleken om de hypothese te testen.
Geen relatie tussen hogere bezettingsgraad en hogere vervuilingsgraad
Uit het onderzoek is niet wetenschappelijk vast te stellen dat de aanname dat er een relatie aanwezig is tussen de bezettingsgraad en de vervuilingsgraad juist is. Met andere woorden: het onderzoek heeft niet kunnen aantonen dat er een relatie is tussen het aantal mensen dat in een ruimte is geweest en hoe vies deze ruimte is. Marcel Lamers, Lone Rooftop: “Deze resultaten zijn op zijn minst verrassend te noemen en aanleiding voor de betrokken partijen om een vervolgonderzoek te doen. Natuurlijk hadden wij liever gezien dat er een direct verband aangetoond was tussen onze bezetting en vervuilingsgraad. Dat een schoonmaakbedrijf als Asito dit vraagstuk wetenschappelijk oppakt zien wij graag en daar werken we graag aan mee.”
Ook Annet de Haas, facilitair verantwoordelijk bij de WUR, is zeer te spreken over het onderzoek: “Het is mooi dat twee van onze facilitaire partners samen optrekken in dit project. Op deze manier wordt de data van Lone Rooftop optimaal ingezet. De wetenschappelijke aanpak, waarbij eerst het verband wordt onderzocht voordat er aan praktische toepassingen wordt gewerkt, past bij WUR.”

“Aannames zijn niet de beste basis om schoonmaakdienstverlening op aan te passen”

Vanzelfsprekend roepen deze resultaten op tot nader onderzoek. Arjan Geurtsen, manager Marketing & Business Development van Asito: “Wij waren ook verrast door deze resultaten. Het is gebleken dat aannames niet de beste basis zijn om schoonmaakdienstverlening op aan te passen en nieuwe concepten op te ontwikkelen. We zullen de komende maanden verder onderzoeken welke factoren invloed hebben op de vervuiling van een ruimte. Dit levert waardevolle informatie op waarmee we onze klanten echt verder kunnen helpen. Samenwerkingsverbanden zoals deze, met twee universiteiten en Lone Rooftop, hebben volgens ons de toekomst.”

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren