• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Hans Gennissen over Facilicom

Nieuws 2 juli 2009

Hans Gennissen over Facilicom
In economisch barre tijden toch winst maken? Dat is wat de schoonmaakbranche doet en Facilicom is daarbij een koploper. In 2008 heeft het bedrijf meer dan een miljard omzet gegenereerd. Reden genoeg om een goed gesprek aan te gaan met president directeur Hans Gennissen over Facilicom nu en in de toekomst.
 
“We hebben weliswaar een goed resultaat behaald over 2008, maar dat was nog voordat de recessie in alle hevigheid losbarstte”, aldus Gennissen. “Toch zijn we niet ontevreden. Er is een groei ten opzichte van het eerste half jaar 2008, maar de groei stagneert vooralsnog op het niveau van het laatste kwartaal 2008. Je moet ook kijken naar de onderdelen van ons bedrijf en de landen waarin we gevestigd zijn. Globaal kun je zeggen dat ons onderdeel Gom €145 miljoen omzet heeft bijgedragen en onze zes andere schoonmaakbedrijven die regionaal onder eigen naam werken, € 60 miljoen. In Frankrijk, Belgie en Groot Brittannië was onze omzet respectievelijk circa € 95-, € 75,- en € 20 miljoen. In de praktijk blijkt echter dat de hoogste omzet niet door onze schoonmaaktak is bereikt, maar door ons beveiligingsbedrijf. Dat heeft een volume van € 300,- miljoen in Nederland en € 28 miljoen in Frankrijk en Engeland. Per saldo is de beveiliging in ons land dus belangrijker geworden dan de schoonmaak. Daarnaast zijn we nog actief op het gebied van catering, personeelsdiensten en bouw en installatie.”
 
Betrokkenheid personeel is key factor
Over de hele lijn gezien staat Facilicom er prima voor. Het personeelsbeleid is daarin volgens Gennissen een belangrijke factor. “Sinds de jaren tachtig hebben wij onze bedrijven op een moderne leest geschoeid. We hebben er bewust voor gekozen om de verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie te leggen. Dat heeft een gunstig gevolg voor de effectiviteit waarmee mensen werken, maar ook voor de betrokkenheid. Hoewel lifetime employment ook bij ons niet het uitgangspunt is, hebben we wel een insteek op long time employment. We zorgen goed voor onze mensen en kijken naar wat ze voor ons kunnen betekenen, en omgekeerd natuurlijk! Je ziet dan ook dat het verloop bij ons erg laag is. Dat geldt ook voor het ziekteverzuim. Je moet als management ook duidelijk zijn. Daarom hebben we een transparante verslaglegging, een transparante winst- en verliesregeling en besteden we veel tijd aan het op de juiste punten sturen. Daarvoor maken we gebruik van intelligente automatisering, zodat we snel zien waar eventuele knelpunten zitten. Je kunt dan direct adequaat reageren. Ik denk dat daarnaast nog speelt dat we een familiebedrijf zijn. Dat leidt tot een andersoortige betrokkenheid dan bij collega-bedrijven die een andere eigendomsverhouding hebben. Een familiebedrijf is gericht op continuiteit en daar zullen medewerkers zich misschien ook wel eerder thuis voelen.”
 
DBFMO

“Met een bouw- en installatiebedrijf binnen de groep zijn wij uniek in Nederland”. vervolgt Gennissen. “We kunnen daarmee een totaalconcept leveren, beter bekend als DBFMO (Design, Build, Finance, Maintenance and Operating). Normaal zit je als schoonmaakbedrijf alleen in de O van operating, nu doen we het totale traject als hoofdaannemer. Er is steeds meer belangstelling uit de markt, al moet je het niet groter maken dan het is. Er is maar een beperkt aantal organisaties in ons land dat voor zo’n totaal concept open staat. We bouwen bijvoorbeeld nu op deze manier een pand voor de Belastingdienst in Doetinchem. waarbij we al in het ontwerp van een pand het onderhoud en de schoonmaak meenemen. Daarmee voorkom je dat er zo dadelijk een nieuw gebouw staat waarvan de kosten voor schoonmaak en onderhoud onverantwoord hoog zijn. Het betekent natuurlijk wel dat de binding tussen opdrachtgever en ons als totaalleverancier groter wordt dan in de traditionele verhoudingen. Ik zie het echter ook als een wederzijdse afhankelijkheid. We zouden het ons niet kunnen permitteren om een slecht pand neer te zetten of onvoldoende te presteren op het onderhoud daarvan. Ik denk zelf niet dat dit concept ooit meer dan tien procent van onze omzet zal gaan uitmaken. Dat wil overigens niet zeggen dat we niet bij een opdrachtgever met meer bedrijfsonderdelen actief zijn. Je kunt denken aan een ziekenhuis waar we de beveiliging, catering, het onderhoud en de schoonmaak doen. Het onderscheid met DBFMO is dat je inschrijft op een bepaalde taak en je voor ieder onderdeel apart wel of niet gekozen wordt uit een hoeveelheid mededingers.

 

Integrated facility concept  

Wij zien eigenlijk veel meer in ons totaalconcept of integrated facility concept, waarbij we alle dienstverlening in één pakket willen aanbieden zoals bij 3M. Ons doel is om in 2012 met dit concept 15% van onze omzet te genereren. Ik denk dat het lukt, maar als je een ding uit de afgelopen decennia kan leren, is dat de markt voor dit soort dienstverlening al een kwart eeuw veelbelovend is, maar zich in feite maar heel langzaam ontwikkelt. Je ziet dat andere aanbieders in het verleden ook een integraal pakket hebben aangeboden en dat die daarvan vrijwel allemaal terug zijn gekomen omdat de markt ervoor vrij klein is. De omzet is dus nog relatief gering. Dat vind ik niet zo erg. Facilicom heeft andere inkomstenbronnen en bovendien gaan wij voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Ik verwacht zeker nog enkele van dergelijke contracten te scoren in de komende jaren.”

 

Lees het complete interview in Clean Totaal nr. 4. 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Uitleg voor de ZZP praktijk na de lang verwachte Deliveroo zaak

Van onze partner The Legal Company

Is de ZZP-er nou een echte Wolf in Schaapskleren of zijn er nog roodkapjes?!

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren