Een belevingsonderzoek, uitgevoerd in opdracht van Hago, stelt dat de tevredenheid over de reinheid van de werkplek een vol punt stijgt als mensen de schoonmaker aan het werk zien: van een 7,5 naar een 8,5.
Als reactie op de uitkomsten van het door marktonderzoekbureau Ipsos uitgevoerde onderzoek schriift Hago Next directeur Frank Dobbelsteijn in een blog: “Ik sta er nog steeds versteld van dat medewerkers van bedrijven met avondschoonmaak nog steeds tegen schoonmaak tijdens kantooruren zijn. Zodra dagschoonmaak eenmaal is ingevoerd, blijkt dit echter opvallend snel vergeten. Zeker als je weet dat de werknemer bij schoonmaak overdag de werkplek schoner vindt en nauwelijks iemand nog bezwaren heeft tegen de nieuwe collega op de werkvloer. “
In de ogen van Dobbelsteijn is het huidige schoonmaakmodel dan ook eindig. “Opdrachtgevers hebben niet altijd het gevoel te krijgen waar ze voor betalen. Eindgebruikers zijn lang niet altijd tevreden, dat blijkt maar weer eens uit het recent gepubliceerde onderzoek. Niets voor niets zijn wij vijf jaar geleden gestart met dagschoonmaak, een geheel andere invulling van de dienstverlening, omdat wij vonden dat het anders moest.”
Volgens Dobelsteijn hebben we veel meer aan een werkwijze die voorziet in gastvrije schoonmaak die meebeweegt met de dynamiek van de dag.