• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Hago onderzoek: Nederland vervuilt steeds meer

Nieuws 26 februari 2013

Hago onderzoek: Nederland vervuilt steeds meer
Meer dan de helft van de werknemers vindt dat Nederland er smeriger op wordt. Althans, dat blijkt uit een schoonmaakbelevingsonderzoek dat bureau Ipsos in opdracht van Hago heeft uitgevoerd onder 500 medewerkers uit het Nederlandse bedrijfsleven.
 
Met name bij de overheid ervaart men bezuinigingen. Bijna de helft van de ambtenaren vindt hun werkplek smeriger worden. De meeste medewerkers zijn van mening dat schoonmakers te weinig tijd krijgen om hun werk naar behoren uit te voeren. Dat is opvallend, na de recente uitingen van schoonmakers over gebrek aan tijd en waardering om hun werk goed te kunnen doen.
 
Overdag schoonmaken populair
Het onderzoek van Hago door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ipsos toont ook grote verschillen tussen schoonmaak overdag en ’s avonds. De tevredenheid stijgt als mensen de schoonmaker aan het werk zien. Alhoewel dagschoonmaak steeds meer in de belangstelling staat, zijn vier op de tien medewerkers van bedrijven met avondschoonmaak nog steeds tegen schoonmaak tijdens kantooruren. Zodra dagschoonmaak eenmaal is ingevoerd, blijkt dit opvallend snel vergeten. Bij die bedrijven opteert slechts één op de tien nog voor schoonmaak buiten het
gezichtsveld.
 
Eén euro voor schoon toilet op werk
Vies sanitair is nog altijd de grootste ergernis. Lang niet iedereen durft op zijn werk op het toilet te gaan zitten. Maar liefst één op de drie werknemers is bereid 1 euro per maand te betalen voor een schoon toilet. Ruud Danklof, algemeen directeur Hago: ‘Het is goed om te zien dat de Nederlandse werknemer zo hecht aan een schone werkomgeving, dat hij zelfs bereid is daarin te investeren. Wel is het opmerkelijk dat nog steeds maar een derde van de bedrijven schoonmaakt overdag, terwijl de werknemer de werkplek schoner vindt en nauwelijks iemand nog bezwaren heeft tegen de nieuwe collega op de werkvloer.’
 
“Onbekend maakt onbemind” ondervindt ook Hago’s (dag)schoonmaakbedrijf Hago Next.  De meeste weerstand ervaart Hago Next bij organisaties met gebrek aan ervaring met dagschoonmaak. Meer gehoor vinden zij bij duurzame organisaties als Coca Cola, Achmea en MVO Nederland. Zij stapten binnen enkele maanden na de lancering over naar de nieuwe aanpak. Wanneer de groeiende populariteit voor dagschoonmaak doorslaat naar de meerderheid, verwacht Hago een eind te kunnen maken aan verdere vervuiling en de kans op nieuwe opstand onder schoonmakers door gebrek aan waardering tegen te gaan.
 
Grootste ergernissen
Wat zijn de grootste ergernissen voor medewerkers als het gaat om vieze plekken binnen de werkomgeving?. Hier volgt de top 3:
1 – vies sanitair of toilet (66%)
2 – een prullenbak die niet of nauwelijks wordt geleegd (33%)
3 – een vies bureau, tafel en stoel (29%)
 
Onderzoek
Het belevingsonderzoek is door Ipsos in opdracht van Hago uitgevoerd onder werknemers in Nederland tussen 18 en 65 jaar. Er zijn online 1247 vragenlijsten verstuurd, waarbij een uiteindelijke responspercentage van 40% met 500 ingevulde vragenlijsten tot de onderzoeksresultaten hebben geleid. Het onderzoek heeft plaatsgevonden van 13 tot 18 december 2012. De resultaten zijn gewogen naar branche, aantal werknemers in de organisatie, leeftijd, geslacht en opleiding.
 
www.hago.nl
 
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren