• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Hago Next maakt schoonmaak slimmer met sensoren en data

Nieuws 19 november 2020

Hago Next maakt schoonmaak slimmer met sensoren en data

Smart Intelligence doet verder zijn intreding in de facilitaire dienstverlening. Anderhalf jaar geleden begon Hago Next met de ontwikkeling van een geavanceerd datasysteem dat met sensoren detecteert welke plekken in een kantoor, toiletten, wc-rollen en handdoekautomaten wel of niet worden gebruikt. Door de coronacrisis is dit in een stroomversnelling gekomen.

Meerdere pilots bij verschillende grote opdrachtgevers die het afgelopen jaar hebben plaatsgevonden zijn zodanig succesvol verlopen dat het systeem Smart Hygiene per direct van start gaat bij drie bedrijven met in totaal tienduizend werknemers. Op het dataplatform kunnen ook andere systemen worden aangesloten, zoals detectoren die bepalen wanneer het kopieerapparaat leeg raakt, wanneer de planten water moeten krijgen of wanneer de koffieautomaat moet worden bijgevuld.

Hygiëne bovenaan de agenda

Het gebruik van kantoorpanden is de afgelopen jaren veranderd: werkplekken worden steeds meer gedeeld en mensen werken ook steeds vaker thuis. “Hygiëne staat bovenaan de agenda, zeker in deze tijd. Medewerkers en gasten moeten zich veilig voelen in de werkomgeving”, aldus directeur Erik van der Eik van Hago Next. Daarnaast moeten schoonmakers steeds meer doen in minder tijd. “De rek is eruit, er kan niet sneller gewerkt worden. Innovaties kunnen nu het verschil maken.”

Erik van der Eik directeur Hago Next
Directeur Hago Next Erik van der Eik: “Innovaties kunnen nu het verschil maken.”

Om efficiënter de sanitaire ruimtes alsook de kantoren als geheel schoon te maken, is Smart Hygiene gelanceerd. Door gebruik te maken van objectieve data gaan de schoonmakers alleen die plekken reinigen die dat ook écht nodig hebben.

Van der Eik: “De kantoorruimtes, de vergaderruimten én de toiletunits worden uitgerust met sensoren. Op die manier brengen we het gebruik van een bepaalde ruimte permanent in kaart. Op zijn of haar tablet krijgt de schoonmaker die informatie realtime in beeld en hij weet daardoor precies welke ruimtes schoongemaakt moeten worden en of het bijvoorbeeld al nodig is om de zeepdispenser of de handdoekjes te vervangen. Onnodig werk doen behoort hiermee tot het verleden. Voor de gebruiker wordt het een beleving op maat, hij voelt zich veilig en welkom op kantoor.”

Efficiënt door samenwerking met andere facilitaire partners

Nadrukkelijk wil Hago Next zijn systeem openstellen voor andere bedrijven om samen te werken. Op die manier wordt een gezamenlijke dienst aangeboden aan de klant. “We zijn een open platform. Als er toch al sensoren hangen, kun je er met meer partijen gebruik van maken en één facilitair front vormen. Op deze manier kunnen we bijvoorbeeld het werk uit handen nemen van de koffieleverancier, de printerleverancier of de ongediertebestrijder. De schoonmaker wordt meer en meer gastheer en we leiden hem ook echt op om andere werkzaamheden te kunnen doen”, aldus Van der Eik.

Investering levert rendement

De slimme oplossing is een investering die zich uitbetaalt, blijkt uit pilots. “Bij een van onze opdrachtgevers verlaagden we de schoonmaaktijd van twee medewerkers van 633 naar 446 minuten per dag. Zij konden bovendien een betere kwaliteit en beleving voor de opdrachtgever leveren, aangezien ze alleen de juiste dingen doen. Ook biedt het kansen op meer afwisseling, waardoor de kans op fysieke klachten afneemt.”

Tevens draagt het volgens Hago Next bij aan duurzaamheid. Door samen te werken met andere bedrijven hoeven er minder busjes naar de klant te rijden. Dat vermindert het aantal reisbewegingen en op die manier de CO2-uitstoot.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer nieuws

Uitleg voor de ZZP praktijk na de lang verwachte Deliveroo zaak

Van onze partner The Legal Company

Is de ZZP-er nou een echte Wolf in Schaapskleren of zijn er nog roodkapjes?!

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren