• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlLogo Clean Totaal

Het laatste nieuws voor de professionele schoonmaak

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Hago Next! Konijn uit de hoed?

Nieuws 15 januari 2011

Hago koos op 14 januari jl. Station Utrecht Centraal als locatie om haar nieuwste bedrijfsonderdeel Hago Next te presenteren. Dit NS station was in 2010 hét middelpunt voor de stakende FNV schoonmakers die met veel passie voor hun zaak geschiedenis schreven. 

 

Tijdens een tour door Nederland werden in een afgehuurde trein de belangrijkste stakeholders, pers en vakbonden geïnformeerd over dit nieuwe Hago bedrijfsonderdeel of beter gezegd: het nog verder door te ontwikkelen nieuwe concept. Toeval of niet, ook deze trein kende vertraging… Bovendien was het in de presentatiewagon erg heet. Een dergelijke symboliek valt niet te regisseren.

 
De Hago representanten begonnen hun presentatie met het uit de doeken te doen van het feit dat ze al langer aan het nadenken waren hoe de schoonmaak in Nederland verbeterd kon worden. Dit zowel in de afspraken met opdrachtgevers (lees hogere prijs), als de medewerkers (lees: lagere m2 prestatie en betere werkomstandigheden). Het vakmanschap moet nieuw leven ingeblazen worden aldus Hago. Schoonmaakmedewerkers mogen niet langer als mollen gezien worden die onzichtbaar blijven.
“Krijgt de klant een kat uit de zak of een konijn uit de hoge hoed?“ vroeg Hago zich af.
 
Stakingen
In een hete wagon ging de presentatie verder. De langdurige stakingen van vorig jaar zette de problematiek binnen de branche prominent op de kaart en bracht de ontwikkeling van een ander concept binnen Vebego (moederbedrijf van Hago) in een stroomversnelling. Hago is de vakbeweging erkentelijk voor het feit dat zij met hun acties de branche stevig wakker geschud hebben en de opdrachtgevers de ogen geopend hebben. Alle klassieker passeerden vervolgens de revue, het leek wel een uitzending van Zembla. Feitelijk gezien is de vakbeweging dus de mede verwekker van deze nieuwe loot aan het Vebego imperium. Een groot compliment aan Hago dat zich kwetsbaar durft op te stellen en haar aandeel in het verzieken van de schoonmaakmarkt niet onder stoelen of banken steekt. Maar vanaf nu gaat het anders!
 
Het roer gaat om! 
Hago Next is de toverformule. Het roer gaat radicaal om. Geen woorden maar daden is het parool (deze kreet staat overigens niet altijd garant voor successen). Hago Next gaat eerlijk schoonmaken tegen een eerlijke prijs, hiermede impliciet aangevend dat dit bij Hago (en helaas staat Hago hierin niet alleen) niet het geval is. Het feit dat eerlijk schoonmaken gezien wordt als onderscheidend vermogen zegt overigens genoeg hoe droevig het gesteld is binnen de schoonmaakbranche. 
 
Pijlers
De pijlers waarop Hago Next gaat opereren laten zich als volgt  omschrijven:  
  • Zichtbaarheid: werkzaamheden fulltime overdag
  • Transparantie: open begroting: de klant betaald voor wat hij krijgt. Hago Next rekent een eerlijke marge van 5%.
  • Innovatie: iedere medewerker krijgt een smartphone + gratis abonnement. Maakt optimale interactie mogelijk.
  • Premium kwaliteit: minimale score is een 8, zowel tevredenheid van klant als medewerker. Maximale m2 prestatie.(350 a 400).
  • Harde garanties: niet goed-geld terug. Worden de doelstellingen niet bereikt dan volgt creditering van een substantieel deel van de contractwaarde.
  • Duurzaamheid: inzet eco producten etc.
 
Kanttekeningen
We juichen uiteraard ieder initiatief tot verbetering binnen de branche toe, en beslist ook dit nieuwe Hago Next concept. Het zal zeker bijdragen aan meer arbeidsvreugde voor de schoonmakers. Toch ook een paar kritische kanttekeningen, uiteraard vanuit een constructieve grondgedachte.
Bij doorvragen blijkt dat Hago nogal wat zaken verder uit moet werken binnen het concept. Zoals specifieke opleidingen, verbeterde arbeidsvoorwaarden, vaststelling substantieel deel restitutie bij niet goed- geld terug, al dan niet combinatie part-time/full-time, inzet arbeidsgehandicapten, multi functionaliteit etc., etc.

Hago heeft er echter voor gekozen Hago Next in sneltrein vaart op de markt te zetten met alle voors en tegens van dien.Ik denk zelf echter dat Hago zich wat meer tijd had moeten geven het concept dieper uit te werken alvorens het op de markt te brengen.

Het lijkt mij dat juist de medewerkers eerst grondig getraind dienen te worden om dit concept tot een succes te maken. Er wordt nogal wat van hen gevraagd en verwacht. Hun inzet en kennis van zaken is in mijn beleving de sleutel tot het welslagen.

 

Is de markt er klaar voor?

De eerste klanten van Hago worden vanaf januari echter al bediend met het Hago Next concept. Ik hou mijn hart vast als er op korte termijn gelijk diverse grote klanten bijkomen. De presentatie riep niet het gevoel op dat Hago Next hier op dit moment al op is ingesteld. En is de markt bereid iets meer te betalen en dan uiteindelijk te krijgen wat ze wenst? Gelet op de signalen verwacht ik dat dit inderdaad zo is. Het is bij een juiste implementatie echter maar de vraag of een dergelijk concept meer moet kosten,  het tegendeel kan eerder het geval zijn.

 
Hago Now
Naast Hago Next blijft ook Hago gewoon haar werkzaamheden op de reguliere wijze, waaruit nu juist Hago Next haar bestaansrecht ontleedt, uitvoeren. Uit de presentatie blijkt niet dat er een actief beleid gevoerd wordt om klanten voor keuzes te stellen: of over naar Hago Next, dan wel afscheid nemen. De commerciële belangen zijn hiervoor uiteraard te groot. Kortom, het initiatief komt alle lof toe, maar nu nog het op de juiste wijze in praktijk brengen. Geen gemakkelijke opgaaf voor Hago. We zullen de ontwikkelingen op de voet volgen. No guts, no glory…
 

Henk Cornelisse is directeur van Facility Specialists (www.facility-specialists.nl) en lid van de redactieraad van Clean Totaal.

 

Bekijk alle foto’s op  

 

Bekijk hier de door Clean Totaal verzamelde reacties uit de markt

 

Volg de discussie over dit onderwerp op 

 

 

 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
pensioenamendement
15 mei

Aangepast pensioenamendement nog steeds problematisch

schoon
15 mei

Maak je veel werkuren? Zo hou je je kantoor efficiënt schoon

zorgen werkgevers
12 mei

Zorgen werkgevers over wetsvoorstel loontransparantie

Afname aantal zzp’ers na jarenlange stijging
9 mei

Afname aantal zzp’ers na jarenlange stijging

Vertrouwen verder omlaag: personeelstekort grootste probleem
8 mei

Vertrouwen verder omlaag: personeelstekort grootste probleem

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

pensioenamendement

Aangepast pensioenamendement nog steeds problematisch

schoon

Maak je veel werkuren? Zo hou je je kantoor efficiënt schoon

zorgen werkgevers

Zorgen werkgevers over wetsvoorstel loontransparantie

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Logo Clean Totaal

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand