In de toelichting bij duurzame inkoopcriteria laat de overheid/Agentschap NL geen kans onbenut om opdrachtgevers te wijzen op het belang van aandacht voor mensen. Maar wanneer je de criteria onder de loep neemt, is ‘de mens’ ver te zoeken, zo stelt Hago. Daarom komt het schoonnmaakbedrijf nu met haar eigen interne duurzaamheidsprogramma getiteld ‘Dikke Vette Uitdaging’, bedoeld om medewerkers bewuster te maken van eigen gedrag en extra te motiveren tot duurzaam gedrag.
Hago KAMD-coördinator Bianca Rimmelzwaan: “Duurzaamheid zit in het gedrag en keuzes van mensen. De keuze voor ecologische toiletreiniger is een nobele, maar als schoonmakers een halve fles per schoonmaakbeurt gebruiken, zet dat weinig zoden aan de dijk. In dit programma kiest iedere medewerker een eigen ‘duurzame uitdaging’ die past bij zijn persoonlijkheid en functie. De uitdagingen zijn gekoppeld aan Hago’s KPI’s op duurzaamheid. Iedere medewerker begint op 100 duurzaamheidscalorieën. Met elke challenge die een medewerker volbrengt, verbrandt hij calorieën. Zo motiveren we medewerkers zelf te kijken hoe duurzaamheid verder in te passen in hun functie.”
Ook het toepassen van het groepseffect werkt goed aldus Rimmelzwaan: “Mensen zijn nu eenmaal kuddedieren; ons gedrag wordt voor een groot deel bepaald door wat onze vrienden, familie en collega’s doen en vinden. Als alle collega’s hun best doen om water te besparen en we dit ook nog eens openbaar maken, wordt het een erekwestie wie de kraan het minst laat lopen.”