• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Hago Goldmember Meeting 2010: Terug naar vakmanschap!

Nieuws 14 oktober 2010

Hago Goldmember Meeting 2010: Terug naar vakmanschap!
Op donderdag 7 oktober jl organiseerde Hago haar Goldmember Meeting 2010 in het Fashion Centre in Amsterdam. Het thema van de middag was “vakmanschap”, iets wat voor schoonmaak ongetwijfeld een vereiste is maar vanuit de maatschappelijke perceptie wellicht niet als zodanig voldoende (h)erkend wordt. 
 

Directeur Ruud Danklof deed de aftrap. Daarna kwam een sterke opening met een korte film waarin het werk van een ambachtelijke glasblazer afgewisseld werd met korte bespiegelingen van een bevlogen allochtone objectleider. Een dappere zet van Hago!

Daarna kwam Andre de Reus aan het woord die vertelde over het hoge kwaliteitsniveau van schoonmaak in Nederland. Ook ging hij in op het thema innovatie of beter gezegd evoluties binnen de schoonmaakbranche (wij zouden dat liever kaizen noemen, red). Het voorbeeld van de schoonmaakster, uitgerust met een RFID chip om haar performance te monitoren, kwam ons wat minder “gemakkelijk” over. Het geeft echter wel aan waar je met controle naartoe zou kunnen voor zover je dat zou willen. Het meten van vervuiling in een ruimte door middel van lichtreflectie klinkt bijna als science fiction.

 
Vervolgens was het de beurt aan Hans Simons. Op zoek naar de wortels van vakmanschap memoreerde Simons aan de oude ambachtschool die “misschien nog niet zo slecht was”. Voor Simons staat het als een paal boven water dat de waarde van het vakmanschap maatschappelijk herontdekt gaat worden. Het denken in systemen heeft z’n tijd gehad, het individu komt weer op de voorgrond. Vakmanschap gekoppeld aan een goede verantwoording, meer persoonlijke ruimte, minder regelgeving. Plattere structuren met netwerken en persoonlijke coaching in plaats van hierarchie. Oftewel: van leerling naar meester, het gilde systeem.                            
 
Na de wijze woorden van de OSB voorzitter was het tijd voor iets luchtigs op het podium. Wendy Klomp kon het bijna niet geloven maar de enige echte lingeriekoningin van Nederland stond vlak naast hem. Ietwat onwennig moest via de lingerie een goede insteek gevonden worden naar het onderwerp vakmanschap. We hebben van gepassioneerde Marlies in ieder geval begrepen dat de betere lingerie uit China komt en niet uit Nederland. Weten wat je wilt en niet teveel democratie in de tent, doe er uw voordeel mee.
 
Klapper van de middag was auteur en (re)organisatieadviseur Jaap Peters. Peters heeft recentelijk pittige uitspraken gedaan over de schoonmaakbranche die hij op het podium bij Hago niet herhaalde. Hij hield het bij een algemener, zeer goed verhaal over “slow management” doorspekt met treffende anekdotes en illustraties. Wat hij vindt van de schoonmaakbranche kunt u bij ons lezen. 
 

Koos van der Lei Clean Totaal

kvanderlei@www.cleantotaal.nl

 

            
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren