• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Groene labels frustreren duurzaam inkopen

Nieuws 6 december 2010

Groene labels frustreren duurzaam inkopen

Ruim tweederde van de bedrijven die duurzaam willen inkopen ziet door de bomen het bos niet meer. Door de wildgroei aan milieulabels is het compleet onduidelijk waar een label voor staat en wat het totale effect van een product op het milieu is.

De markt schreeuwt om een eenduidige, internationale methodiek, die inzichtelijk maakt wat de totale milieu-impact van een product of dienst is. Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard onder 536 inkopers, in opdracht van InterfaceFLOR.

 
Paul Bruinenberg, European Quality Supply Chain Manager bij InterfaceFLOR: ‘Uit het onderzoek blijkt dat ruim tweederde (67,3%) van de bedrijven vindt dat er te veel milieulabels zijn. Hierdoor is het onmogelijk om de milieu-impact van producten te vergelijken en te kiezen voor het meest duurzame product. De weg naar een duurzame toekomst wordt hierdoor gedwarsboomd.’
 
Uit het onderzoek blijkt dat het voor bedrijven vaak onduidelijk is wie de eigenaar van een label is, wie de certificering verzorgt, of een label onafhankelijk getoetst is en welke milieuvoordelen het label heeft. Verder blijkt dat bedrijven er niet van overtuigd zijn dat een duurzaamheidslabel echt garant staat voor een duurzaam product of dienst (59,1%).
 
Bruinenberg: ‘Duurzaamheidslabels zijn uitgegroeid tot een ernstige marketingkwaal met mogelijke misleiding en greenwashing van producten als gevolg. Het verduurzamen van het Nederlandse bedrijfsleven loopt hierdoor spaak.’ Ruim driekwart van de inkopers (76,1% ) heeft behoefte aan een eenduidige, internationale methodiek die inzichtelijk maakt wat de totale milieu-impact van een product of dienst is. Bruinenberg: ‘Transparantie en eenduidige vergelijkbaarheid op product- en dienstniveau zijn daarbij de sleutel. Een onafhankelijke milieuproductverklaring op basis van een geverifieerde lifecycle-analyse (LCA) kunnen uitstekend in deze behoefte voorzien.’
 
www.interfacelor.eu
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Best Practice Award 2022Verantwoord marktgedrag werk aan de winkel
10 aug

Maak jij kans op de Best Practice Award 2022?

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita
8 aug

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd Doelstellingen Participatiewet nauwelijks behaald
5 aug

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean TASKI lanceert ULTIMAXX robot assortiment
2 aug

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt
1 aug

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Best Practice Award 2022Verantwoord marktgedrag werk aan de winkel

Maak jij kans op de Best Practice Award 2022?

Masterclass contractwisselingen in de schoonmaak – 29 september 2022

Van onze partner The Legal Company

Masterclass contractwisseling in de schoonmaak – 29 september 2022

Masterclass: Werken met flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers

Van onze partner The Legal Company

Masterclass: Werken met flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2022 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren