• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

Het laatste nieuws voor de professionele schoonmaak

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • Innovi
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Contact
  • 🛒

Groene labels frustreren duurzaam inkopen

Nieuws 6 december 2010

Ruim tweederde van de bedrijven die duurzaam willen inkopen ziet door de bomen het bos niet meer. Door de wildgroei aan milieulabels is het compleet onduidelijk waar een label voor staat en wat het totale effect van een product op het milieu is.

De markt schreeuwt om een eenduidige, internationale methodiek, die inzichtelijk maakt wat de totale milieu-impact van een product of dienst is. Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard onder 536 inkopers, in opdracht van InterfaceFLOR.

 
Paul Bruinenberg, European Quality Supply Chain Manager bij InterfaceFLOR: ‘Uit het onderzoek blijkt dat ruim tweederde (67,3%) van de bedrijven vindt dat er te veel milieulabels zijn. Hierdoor is het onmogelijk om de milieu-impact van producten te vergelijken en te kiezen voor het meest duurzame product. De weg naar een duurzame toekomst wordt hierdoor gedwarsboomd.’
 
Uit het onderzoek blijkt dat het voor bedrijven vaak onduidelijk is wie de eigenaar van een label is, wie de certificering verzorgt, of een label onafhankelijk getoetst is en welke milieuvoordelen het label heeft. Verder blijkt dat bedrijven er niet van overtuigd zijn dat een duurzaamheidslabel echt garant staat voor een duurzaam product of dienst (59,1%).
 
Bruinenberg: ‘Duurzaamheidslabels zijn uitgegroeid tot een ernstige marketingkwaal met mogelijke misleiding en greenwashing van producten als gevolg. Het verduurzamen van het Nederlandse bedrijfsleven loopt hierdoor spaak.’ Ruim driekwart van de inkopers (76,1% ) heeft behoefte aan een eenduidige, internationale methodiek die inzichtelijk maakt wat de totale milieu-impact van een product of dienst is. Bruinenberg: ‘Transparantie en eenduidige vergelijkbaarheid op product- en dienstniveau zijn daarbij de sleutel. Een onafhankelijke milieuproductverklaring op basis van een geverifieerde lifecycle-analyse (LCA) kunnen uitstekend in deze behoefte voorzien.’
 
www.interfacelor.eu
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
8 dec

Forse daling virusverzuim levert werkgevers miljard euro aan besparing op

John van Hoof neemt afscheid van Total Care
5 dec

John van Hoof neemt afscheid van Total Care

4 dec

Schoonmaakster Melissa: “Schoonmaken brengt rust in mijn hoofd” 

Tork introduceert nieuwe richtlijnen voor het optimaliseren van sanitaire ruimtes
4 dec

Tork introduceert nieuwe richtlijnen voor het optimaliseren van sanitaire ruimtes

Gladde ladders & glibberige regels: het Nationale SIEV Schoonmaakdebat 2025 
3 dec

Gladde ladders & glibberige regels: het Nationale SIEV Schoonmaakdebat 2025 

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Forse daling virusverzuim levert werkgevers miljard euro aan besparing op

John van Hoof neemt afscheid van Total Care

John van Hoof neemt afscheid van Total Care

Van onze partner Innovi

Phantas: de award-winnende schoonmaakrobot die altijd levert

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Logo Clean Totaal

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Adverteren
  • Vacatures
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand