• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Gom vernieuwt basisopleiding: slagingspercentage naar 92 procent

Nieuws 3 november 2020

Gom vernieuwt basisopleiding: slagingspercentage naar 92 procent

Gom heeft de Basisopleiding Schoonmaak voor haar medewerkers vernieuwd. Met resultaat! Het slagingspercentage ging omhoog van 76 procent naar 92 procent. Hoe ze dat voor elkaar kregen? Kleinere groepen, een update van het lesmateriaal en de introductie van Whatsapp-groepen.

Op de foto: Schoonmaakmedewerker Ram Baldev: “Begin dit jaar ben ik gestart als nieuwe schoonmaakmedewerker op de TU Delft. In juni kon ik beginnen met de BOS. Ik leerde meer over de nieuwste werkmethodes en over het goed omgaan met al het werkmateriaal. Daardoor voel ik me zekerder. Ook de positieve energie tijdens de trainingen was heel stimulerend. “Wees niet bang, je kan het!” zei trainer Brigitte een paar keer. Ik kreeg er een goed gevoel van. Ik doe mijn werk met aandacht en plezier, ben vriendelijk tegen iedereen. En mijn werkgever? Die is ook blij met mij, want hij heeft mijn contract onlangs verlengd.“

Basisopleiding als verplicht ervaren

De Basisopleiding Schoonmaak is een verplichte opleiding, bedoeld voor vooral nieuwe medewerkers. “En zo werd het ook ervaren, als een verplichte training”, zegt Monique Odijk, als HR-manager talentontwikkeling en innovatie bij Gom nauw betrokken bij de opzet van het nieuwe format. ‘Het moet niet zo zijn dat je na afloop zegt: nou, hier heb je je diploma en succes ermee. Je wilt wel dat mensen de stof tot zich nemen, je wilt dat de opleiding beklijft. Maar hoe neem je mensen dan het beste mee?’

Gom HR-manager talentontwikkeling en innovatie Monique Odijk: “We zoeken altijd naar manieren om de basisopleiding meer te laten aansluiten bij onze medewerkers en de praktijk.”

Temeer omdat de schoonmaak niet stil staat. Materialen en methoden veranderen. En zeker in de coronatijd is het belang van optimale hygiëne alleen maar toegenomen. Toch bleek het volgen van de basistraining voor veel medewerkers een drempel. Odijk: “Inclusiviteit vinden we heel belangrijk bij Gom. En of je jong of oud bent, hoog of laag bent opgeleid en wel of geen afstand tot de arbeidsmarkt hebt, dit mag geen barrière zijn om een opleiding te volgen. Daarom zijn we gaan zoeken naar manieren om de basisopleiding meer te laten aansluiten bij onze doelgroep en bij de praktijk.”

Roadshow

Odijk was een van de deelnemers aan de ‘roadshow’ die door het land trekt, bedoeld om meer feedback te achterhalen over een alternatieve opzet. “We zijn overal in het land gaan vragen naar de ervaringen en behoeften: wat zien we nu, wat horen we nu? In de dagelijkse praktijk kwam opleiden vooral op de schouders van de rayonleiding terecht. Die daar niet altijd de tijd of de skills voor heeft. De trainer en coaches van de Gom Academie hebben we daarom meer tijd en ruimte gegeven en werken  samen met de betrokken medewerker en leidinggevende toe naar een succesvol resultaat.”

Nieuwe opzet

De ronde door het land was aanleiding voor een rigoureuze nieuwe opzet. Eén die aansloot bij de opzet van de RAS, maar dan toegesneden op de behoeften van Gom. Groepen werden kleiner, lesmateriaal is vernieuwd in samenspraak met de operatie, een WhatsApp-groep maakte de lijnen met de coach directer en ook de lesstof kreeg een update: meer aandacht voor veilig en gezond werken, voor werken met de microvezeldoek en voor het gastvrij en milieuvriendelijk schoonmaken. De opleiding bestaat uit vier dagen: een introductiedag, twee trainingsdagen en een examendag. Begin januari dit jaar ging het nieuwe concept van start. Twee en een halve maand later sloeg corona toe.

Filmpjes maken

Odijk: “In eerste instantie mocht er niet meer worden getraind en geëxamineerd. Alles werd stilgelegd. Toen was het de vraag: hoe kunnen we de deelnemers juist nú bereiken? Daarom zijn we filmpjes gaan ontwikkelen, met instructies in meerdere talen. Totdat het persoonlijk trainen ineens weer wel mocht. Met een beperkt aantal deelnemers per groep gaat dat prima en kunnen we ook de anderhalve meter afstand goed in de gaten houden en houden we de verbinding met onze medewerkers.”

Sociale cohesie

De resultaten van de nieuwe trainingsopzet zijn opzienbarend. Waar het percentage geslaagden vorig jaar nog bij 76 procent bleef steken, gaat nu 92 procent van de deelnemers gediplomeerd aan de slag. “De coaches merken het ook aan de feedback van de medewerkers dat ze de training veel meer waarderen. Ook de WhatsApp-groep slaat aan. Dat doet ook iets voor de sociale cohesie binnen de groep. Je ziet dat het veel laagdrempeliger is.”

Dat betekent niet de de BOS-training nu ‘af’ is. Odijk: “Zeker niet. Bij Gom kennen we het principe van een leven lang ontwikkelen. Dat geldt ook voor de BOS-opleiding. In de schoonmaak veranderen dingen, we zijn als Gom sectorgericht gaan werken. De training gaat daarin mee.”

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer nieuws

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren