• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Gom over impact van het "nieuwe werken" op schoonmaak

Nieuws 8 november 2010

Gom over impact van het "nieuwe werken" op schoonmaak
Het ‘nieuwe werken’ kan niet langer als hype worden gezien en zal wezenlijke gevolgen hebben voor het facility management van ondernemingen. Dat stelt schoonmaakbedrijf Gom in een recent verschenen persbericht. 
 
Schoonmaakbedrijven zullen daarvan als eerste de effecten bemerken en nieuwe taken in hun pakket moeten integreren. Schoonmakers zullen als uitvloeisel daarvan op hun beurt vaker overdag aan het werk gaan als servicehost dan nu als schoonmaker in de avonduren. Dat is de belangrijkste uitkomst van een recent symposium over het ‘nieuwe werken’, georganiseerd door Gom Schoonhouden met ondersteuning van beroepsvereniging FMN.

 

Onomkeerbaar  

Gom organiseerde het congres om beter zicht te krijgen op de maatschappelijke drijfveren achter deze nieuwe vorm van werken en vooral op de betekenis ervan voor het facilitair management en inkoop. Een eerste belangrijke conclusie was dat volgens de aanwezige facilitair managers invoering van het ‘nieuwe werken’ onomkeerbaar is. Bedrijven trachten niet alleen hun aantrekkelijkheid als werkgever ermee te verbeteren, ze omarmen het ‘nieuwe werken’ ook met het oog op duurzaamheid (minder files), aansluiting bij de business (meer snelheid) en people-strategie (effectiever werken).
 
Schoonmaken tijdens gebruiks- en piekuren
Daarnaast werd duidelijk dat de functie van kantoren zal veranderen: de traditionele kantoren zullen meer en meer gaan fungeren als ‘ontmoetingsplekken’ en een sociale functie krijgen. Het kantoor van de toekomst is open en transparant ingericht, met flexplekken, concentratieplekken, vergaderplekken en vooral geen ‘cellen’. Elke medewerker bepaalt zelf waar én wanneer hij of zij gaat zitten.
Volgens commercieel directeur van Gom Patricia Gehring heeft dat alles echter ook gevolgen voor de wijze van schoonmaken: dat moet beter afgestemd zijn op de (onvoorspelbare) intensiteit van het gebruik van ruimte en objecten (niet schoonmaken volgens een vaste planning, maar gebruiksgedreven) en niet meer – zoals van oudsher gebruikelijk was – na kantoortijd, maar vooral tijdens de gebruiks- en piekuren. “We gaan straks veel meer overdag werken, waarbij de zichtbaarheid van schoonmakers een toegevoegde waarde heeft in plaats van dat het verstorend werkt”, aldus Gehring.
 
Taakuitbreiding
Schoonmaakbedrijven zullen in de toekomst ook meer nieuwe taken in hun pakket moeten integreren. Gom voorziet in dat licht een taakuitbreiding: van schoonmaker naar servicehost. Ghering: “We zullen langzaamaan groeien naar schoonmakers die niet alleen schoonmaken, maar ook aanvullende servicetaken voor hun rekening nemen zoals het ontvangen van bezoekers. Ook zullen onze schoonmakers een rol spelen bij de BHV-organisatie als de opdrachtgever zelf niet altijd de garantie heeft dat zijn BHV-ers tijdens reguliere werktijden op de zaak aanwezig zijn. Kortom, schoonmakers die de hele dag als servicehosts aanwezig zijn. Dat vergt nogal wat van de dienstverlener.”
 
Gom Schoonhouden experimenteert zelf al volop met ‘het nieuwe schoonmaken’, zet dit in bij opdrachtgevers en ontwikkelt nu al concepten die beter voldoen aan de vraag van klanten die hun business volgens het ‘nieuwe werken’ concept inrichten.
 
www.gom.nl
 
Lees hier het artikel van onze eigen redactie naar aanleiding van het symposium van Gom en FMN. 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren