• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Future FM: wake-up call voor facilitair management van morgen

Nieuws 29 juni 2018

Future FM: wake-up call voor facilitair management van morgen

Zo’n honderdvijftig gasten in facilitair en financieel management mocht Gom donderdag 21 juni verwelkomen op het lommerrijke landgoed de Horst, aan de rand van Driebergen voor het event Future FM. Zij waren gekomen voor presentaties van futuroloog Christian Kromme en van Wilco van Rooijen, de Nederlandse alpinist die onder meer de ‘seven summits’ (de hoogste bergen van elk continent) op zijn cv heeft.
Op zoek naar de ‘hidden value’
Directeur Albert van der Meulen trapte af. Hij deed een oproep aan de bezoekers van Future FM: leg in de discussie over schoonmaak niet langer meer het accent op kosten maar op waarde. “Want schoonmaak voegt ook iets toe: een foodfabrikant kan door meer hygiëne zijn tht-datum verlengen, in een schoon ziekenhuis herstelt een patiënt eerder en door de focus op hospitality ziet een hotel de Zoover-rating omhoog gaan. Ik ben ervan overtuigd dat er nog heel veel van die hidden values te vinden zijn.” Samenwerking en (sector)specialisatie zijn voor Gom belangrijke pijlers in de toekomst om daaraan extra invulling te geven.

Lees verder onder video

Parallel tussen celstructuur en technologie
Gaan we naar self cleaning environments toe? Wordt schoonmaak straks bigdata-driven? En krijgt de technologie die we gebruiken een menselijk gezicht? Het zijn maar een paar van de voorspellingen die Christian Kromme de zaal meegaf. Hij schreef een boek over de veranderingen die ons te wachten staan: Humification. In zijn boek trekt hij een parallel tussen de evolutie van de menselijke celstructuur en de manier waarop technologie evolueert.

In drie kwartier tijd vuurde Kromme een spervuur aan soms spectaculaire innovaties op de zaal af. Innovaties die de komende tien jaar de wereld drastisch gaan veranderen en die ook een grote impact krijgen op het facilitaire vakgebied.

Future FM Cristian Kromme GomRond 2023, verwacht hij, begint de ‘machine-learning revolutie’, die rond 2027 een opvolger krijgt in de creatieve revolutie. Op dat moment bestaan organisaties alleen nog maar uit bundelingen van losse specialisten. “Daarmee gaan we naar andere manieren van samenwerking, vanuit ieders specialisme.” Die zogenaamde zwermorganisaties zijn in staat problemen sneller en slimmer op te lossen dan de huidige traditionele organisaties.

Amputatie tenen
Tweede spreker Wilco van Rooijen kreeg de zaal stil met zijn verhalen over de ontberingen op de K2 (de op één na hoogste berg van de wereld) waar hij zijn tenen verloor. Die bevroren en moesten worden geamputeerd, maar niet veel later liep hij alweer een halve marathon. Ook hij stipte het belang aan van die goed met elkaar kunnen samenwerken: “Als ik in 2008 niet met de juiste collega’s naar de K2 was geweest, had ik hier niet gestaan.”
Interactie met de zaal tijdens Future FM
De Buzzmaster-app creëerde interactie met de zaal via prikkelende vragen. Op de vraag aan welke doelen van de organisatie schoonmaak bijdraagt, scoorden ‘zachte’ antwoorden hoog: gastvrijheid, welzijn, gezondheid, hygiëne en veiligheid. De zorgprofessionals in de zaal waardeerden hospitality opvallend genoeg even hoog als hygiëne. Scholen zitten meer op beleving en gastvrijheid. Gevraagd naar de trends die de komende vijf jaar een uitdaging zijn, sprongen er twee uit: de ‘war on talent’ en digitalisering.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel
30 mrt

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen
30 mrt

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie
30 mrt

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”
28 mrt

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren