• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Helpling gedaagd door FNV vanwege schijnconstructie

Nieuws 25 oktober 2018

Helpling gedaagd door FNV vanwege schijnconstructie

Het van oorsprong Duitse bedrijf Helpling zegt een prikbord te zijn voor zelfstandige schoonmakers, maar haar werkwijze verschilt niet van andere bedrijven die schoonmaakdiensten aanbieden. Volgens FNV is er sprake van een gezagsverhouding tussen Helpling en de schoonmakers, waardoor dit bedrijf zich aan het arbeidsrecht moet houden en aan de schoonmaakcao. Zakaria Boufangacha, lid dagelijks bestuur FNV: “Helpling hoort zich als een fatsoenlijke werkgever te gedragen door de werknemers in loondienst te nemen en verzekeringen en premies voor hen te betalen. Ook hebben werknemers recht op pensioenopbouw en bij ziekte recht op doorbetaling. Dit gebeurt nu niet. Helpling ontduikt de cao Schoonmaak en werkt via schijnconstructies. Hiervoor eisen wij een schadevergoeding.”
Schone schijn
Helpling lijkt een mooie creatieve formule aan de buitenkant, maar schone schijn bedriegt, aldus de vakbond. Het gaat er vooral om dat de investeerders achter het platform winst maken. Boufangacha: “Het lijkt een mooi verdienmodel voor de korte termijn, maar op de lange termijn hebben we hier als maatschappij in zijn geheel last van, want op deze manier worden niet voldoende premies afgedragen aan verzekeringen en pensioenfondsen. De kosten voor een goede verzekering of een pensioen zijn veel te hoog voor een werker die slecht €11,50 euro per uur ontvangt. Een echte zelfstandige verrekent die kosten in zijn tarief, maar dat kan niet met de tarieven die gangbaar zijn via Helpling. Het beeld wordt geschetst dat het een leuke hippe baan is voor erbij, maar ook iemand met een laag inkomen heeft recht op bescherming via het arbeidsrecht.”
‘Als ik met een stofzuiger van de trap af val is er niets geregeld’
FNV spant de zaak aan samen met Antoinette Verhoef, lid van FNV. “Dit doe ik niet alleen voor mijzelf, maar voor al mijn collega’s die via Helpling werken. Ik wil aantonen dat ik geen echte zzp’er ben, geen ondernemer ben. Helpling is mijn baas, eigenlijk moet ik in loondienst.” Volgens Verhoef gaat ook de positie van werkenden achteruit door de werkwijze van bedrijven zoals Helpling. “Als we niet oppassen, gaan straks heel veel mensen op die manier werken, tegen stukloon. Op deze manier gaan wij terug naar vroeger, terug naar af. De bedrijven maken winst, maar wij verdienen te weinig om onszelf te kunnen beschermen tegen ziekte. Als ik met een stofzuiger van de trap af val is er niets geregeld. Als ik vakantie wil opnemen krijg ik niet doorbetaald en ben ik meteen mijn opdrachten kwijt. Verder heb ik niet de mogelijkheid om me als ondernemer op te stellen want Helpling is de baas, maar wil niet de daarbij horende verantwoordelijkheden nemen. Ik wil dat dit verandert. Ik wil gewoon in loondienst!”
Bemiddelingskosten
Helpling stelt alleen maar een prikbord te zijn, dat via een app, een match faciliteert tussen schoonmaker en een particulier huishouden. Maar in haar uitingen en opstelling naar de werkers verschilt dit bedrijf niet van andere schoonmaakbedrijven die dit soort diensten aanbieden.
Helpling gaat er niet tussen uit zodra de schoonmaker en de klant elkaar hebben gevonden, maar blijft tussen de schoonmaker en de klant instaan en incasseert 23% van het uurtarief voordat zij de verdiensten aan de schoonmaker overmaakt. Boufangacha: “Als de schoonmaker en klant rechtstreeks, dus zonder Helpling afspraken maken, moet de schoonmaker een boete van vijfhonderd euro betalen aan Helpling. De wet verbiedt het in rekening brengen van bemiddelingskosten. Ook hiervoor vragen wij daarom een verbod met een dwangsom.”
Platformeconomie
Een platform als Helpling maakt het mogelijk dat werkgevers een drijfveer hebben om goedkoper te werken met zzp’ers en dat is oneerlijke concurrentie naar andere schoonmaakbedrijven. Boufangacha: “Het verdienmodel van Helpling doet de schoonmakers te kort. Met deze zaak willen we duidelijkheid krijgen over de juridische kwalificatie en de geldende arbeidsvoorwaarden van het schoonmaakwerk van Helpling. Ook willen we hiermee de problematiek achter de platformeconomie aankaarten. Wij moeten dat wel uitprocederen want de overheid doet niets aan naleving bij platformen zoals Helpling en Deliveroo. Dit kunnen wij alleen samen met dappere individuen die dit aandurven.”

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren