• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

FNV: CAO eindbod werkgevers belabberd

Nieuws 1 februari 2012

FNV: OSB metselt muur van onwil

Buiten daalt de temperatuur, maar binnen stijgt het CAO-kwik tot ongekende hoogte!!

 

Werkgevers organisatie OSB spreekt in haar persbericht spreekt over een “baanbrekend CAO-eind bod” met daarin forse financiële investering en waardering voor de schoonmaker. Bijvoorbeeld door het bieden van 5% loonsverhoging over twee jaar naast een groot aantal andere onderwerpen, zoals het inzetten van een meetinstrument om samen met de bonden de werkdruk in kaart te onderzoeken. OSB stelt wederom grote moed getoond te hebben met dit eindbod. Anton Witte, 1e onderhandelaar: “Ik roep de bonden op dit eindbod op de juiste waarde in te schatten in deze tijdsgeest”

 

Belabberd eindbod 

Hier denkt het FNV in haar persbericht echter volstrekt anders over. Zij zeggen woedend te zijn over dit eindbod hetgeen zelfs tot bezetting van de onderhandelingsruimte geleid heeft.

FNV vindt dat de OSB met een belabberd eindbod de frontale confrontatie zoeken. De Bond stelt dat de werkgevers vinden dat schoonmakers geen doorbetaling bij ziekte waard zijn. De werkgevers bieden geen zekerheid voor tijdelijke krachten. En tot overmaat van ramp koppelen de werkgevers naar de mening van het FNV de toekomstige loonstijging van twee dubbeltjes aan het risico van pensioenen. Kadija Tahiri, presidente van de Vakbond voor Schoonmakers: “Als je ons op deze wijze te kakken zet, ontketen je grote woede.”

 

Gouden Calimero  

Honderd schoonmakers hebben de onderhandelingsruimte bezet, toen ze hoorden over het eindbod dat werkgevers op tafel legden. Ze boden de voorzitter van OSB de Gouden Calimero aan voor zijn kleinzielig gedrag. Tahiri: “We vragen doorbetaling bij ziekte. Dat is voor schoonmaakmanagers en vrijwel iedere Nederlander hartstikke normaal, maar wij moeten er nu al meer dan 30 dagen voor staken. Dat is belachelijk. Maar het maakt ons alleen maar standvastiger. Wij hebben namelijk de steun van grote opdrachtgevers en miljoenen Nederlanders. Wij gaan door!”

 

Internationaal  

De duizenden schoonmakers krijgen inmiddels internationale steun via solidariteitsvideo’s en -brieven van tientallen vakbonden uit de hele wereld. Binnenkort worden volgens FNV in Adelaide, Brisbane, Buenos Aires, Melbourne, Sydney, London, Nyon, Hamburg, Berlijn en Frankfurt acties gevoerd door schoonmakers bij Nederlandse multinationals en ambassades. “De staking van de Nederlandse schoonmakers gaat niet over een land. Ze lopen voorop in een strijd van miljoenen belangrijke werkers om erbij te horen en niet langer genegeerd te worden,” zeggen schoonmakers over de hele wereld in een verklaring.
 
De redactie
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren