• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

FNV Bondgenoten stelt ultimatum

Nieuws 21 december 2011

FNV: OSB metselt muur van onwil
Schoonmakers hopen op bezinning van hun werkgevers. Maar als die er onverhoopt niet komt, stappen ze opnieuw uit de onzichtbaarheid. Dat meldt een persbericht van FNV Bondgenoten vandaag. Het ultimatum van de Vakbond van Schoonmakers loopt af op 1 januari 2012 om 00.00 uur.
 
“Hopelijk komen de schoonmaakbazen en hun opdrachtgevers nog tot bezinning. Dat kan bijna niet anders, want hun houding is onhoudbaar. Maar ze moeten wel weten dat wij geen bange konijntjes meer zijn. Als we het respect niet krijgen, dan gaan we het halen. Als het écht niet anders kan, zorgen wij voor het vuurwerk” zegt Khadija Tahiri, schoonmaakster en de gekozen president van de Vakbond van Schoonmakers. “Wij willen doorbetaling van ziekte, een respectvolle behandeling en een normale werkdruk. Geen gouden bergen of bonussen, maar dingen die normaal zijn voor de meeste mensen in ons land. Waarom zou dat voor schoonmakers niet gelden?”
 
De zeepbel van 50 miljoen
Ron Meyer van FNV Bondgenoten vult aan: “De grootste, duurste en sjiekste opdrachtgevers van Nederland die keer op keer onmogelijk goedkope schoonmaak willen. En de schoonmaakbedrijven die zich in de prijzenoorlog ver onder de prijs aanbieden. De schoonmaker mag het opvangen door ieder jaar wéér een extra gang of kantoor te moeten poetsen in minder tijd. Die ‘zeepbel’ leidt tot slechte naleving van rechten en een ongezond hoge werkdruk. Zo was er afgesproken dat iedere nieuwe schoonmaker in ruil voor een lager loon- van 9 euro bruto per uur- in het eerste jaar een vakopleiding zou krijgen. Alle 35.000 nieuwelingen kregen slechts 9 euro bruto per uur in het eerste jaar, maar slechts 3.000 kregen daadwerkelijk de afgesproken opleiding. De bedrijven hebben op die manier 50 miljoen ‘bespaard’. Drie keer raden hoe groot het bedrag van hun voorstellen nu is. Zouden ze denken dat we niet goed wijs zijn?”
 
De Vakbond van Schoonmakers- onderdeel van FNV Bondgenoten- hoopt dat de schoonmaakbedrijven tot inkeer komen en hun ‘respect-voorstellen’ alsnog omarmen. Als dat onverhoopt niet gebeurt, dan volgen er begin januari acties.
 
Witboek ‘Let’s get real, schoon genoeg van de schijnwereld’
Vorige week presenteerde de Vakbond van Schoonmakers het witboek ‘Let’s get real, schoon genoeg van de schijnwereld’. Het witboek laat zien hoe er in de afgelopen jaren een zeepbel ontstaan is. Een schijnwereld waarin opdrachtgevers als Philips, ministeries en ziekenhuizen steeds meer schoonmaak willen voor een lagere prijs. Daardoor zijn er grote problemen met de werkdruk, de kwaliteit, opleidingen en de behandeling van zieke en gezonde schoonmakers.
 

www.schoongenoeg.nu

Witboek schoonmaak (PDF)

 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren