• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

FMN: Krimp facilitaire markt valt nog mee

Nieuws 19 november 2012

FMN: Krimp facilitaire markt valt nog mee

FMN heeft gereageerd op het recent gepresenteerde onderzoek “De Nederlandse Facility Management Markt 2012, een overzicht van cijfers, trends en ontwikkelingen”, uitgevoerd door FMN en Twynstra Gudde. Volgens het onderzoek bedraagt de totale facility management markt inclusief vastgoed € 62,8 miljard. De facilitaire marktomvang exclusief vastgoed heeft een omvang van € 33 miljard ten opzichte van 33,4 miljard euro in 2009, een krimp van 0,4 miljard euro oftewel 1,3%.

 
Ian van der Pool, voorzitter ad interim van FMN, zegt in een eerste reactie: “De facilitaire markt krimpt met 1,3% en dat valt mij eerlijk gezegd nog mee. Juist onze sector is gevoelig voor de effecten van bezuinigingen. Vaak kijken organisaties toch als eerste of de ondersteunende dienstverlening niet wat minder kan. Daarnaast leidt de zorgwekkend grote leegstand van kantoren tot verminderde vraag naar facilitaire dienstverlening”
 
Uit het lijstje met belangrijkste trends en ontwikkelingen blijkt dat de facilitaire professionals het reduceren van kosten op nummer 1 zetten. Gevolgd door het invoeren van Het Nieuwe Werken en het introduceren en/of (door)ontwikkelen van concepten. Ian van der Pool is hierover niet verbaasd: “ook facilitaire professionals hebben te maken met een stagnerende markt, terugloop van omzet, toenemende concurrentie en margedruk. Niet zo gek dus dat de focus gericht is op het besparen van kosten. Overigens zijn er ook voorbeelden waarbij niet alleen naar de laagste prijs gekeken wordt. Ik noem de positieve effecten van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag op de schoonmaakbranche.”
 

Het onderzoek laat ook zien dat adviseurs, aanbieders, facility managers, docenten en studenten behoorlijk verschillend denken over trends en ontwikkelingen. Van der Pool daarover: “Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik ben daarom blij dat alle doelgroepen in onze beroepsvereniging vertegenwoordigd zijn, want dat vormt een mooi platform voor debat!” 

 

Lees ook: Onderzoek 2012: Facilitaire markt blijft krimpen.

 
www.fmn.nl
 
Op de foto v.l.n.r.: Thijs van der Spil en Ellen Gijsbers van Twynstra Gudde en Ian van der Pool van FMN.
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren