• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

FMN en FMGezondheidszorg over schoonmaakacties

Nieuws 17 januari 2012

FMN en FMGezondheidszorg over schoonmaakacties
De volgende open brief ontving de redactie van FMN en FMGezondheidszorg:

 

Naarden, 17 januari2012

 

Struisvogelpolitiek in de Schoonmaakbranche

 

Alle goede bedoelingen van betrokken partijen ten spijt stevent Nederland weer af op een onrustige facilitaire lente. Daar waar we aan de vooravond van een zo noodzakelijke maatschappelijke, ecologische, economische en sociale reset staan, presteren volwassen partijen in de schoonmaakbranche het om voor de tweede keer binnen twee jaar rollebollend door het Nederlands polderlandschap te ploeteren. De media kijkt natuurlijk knuffelend toe en gooit er, sensatiebelust, maar al te graag een dik schuimende laag ‘perssop’ overheen.
De burgers en eindgebruikers zijn de dupe!
 
FNV Bondgenoten zou de schoonmakers ‘misbruiken’ om haar tanende machtspositie te herstellen. Het zou kunnen bestaan dat zo’n overweging meespeelt in de stakingsactie die FNV nu uitrolt. Toch twijfelen we sterk of zo’n verwijt terecht wordt toegerekend aan een partij die samen met CNV actief betrokken is in de commissie ‘verantwoordelijk marktgedrag’. Een commissie die ook verbetering van de arbeidsomstandigheden van de sociaal zwak gepositioneerde in onze samenleving nadrukkelijk voorstaat. FNV lijkt wat ongeduldig door onvoldoende begrip te tonen voor de tijd die het operationaliseren van een code als deze nu eenmaal vergt. Een code die dankzij de inzet van datzelfde FNV is ontstaan. Zij zou meer realisme moeten tonen voor de complexiteit van de beoogde transitie in het huidige reset-stadium.
 
De schoonmaak en glazenwasser bedrijven die zich in OSB hebben verenigd zijn de afspraken over het aantal op te leiden medewerkers onvoldoende nagekomen (of nog niet na kunnen komen?). In enkele gevallen van contractwisseling is ongelukkig gecommuniceerd met hun betrokken medewerkers. Dergelijke missers zijn natuurlijk niet slim voor partijen die anderzijds volop maatschappelijke betrokkenheid prediken. De arbeidsvoorwaardelijke eisen liggen moeilijk in deze tijd en de inzet van het stakingsmiddel lijkt te hoog gegrepen. Zowel FNV als OSB weten maar al te goed hoe de facilitaire branche onder druk staat door het economische ontij, de krimpende markt en de zware bezuinigingen. Met name facilitaire aanbieders in de MKB categorie dreigen de dupe te worden van het maatschappelijk onverantwoord gedrag van enkele grote spelers in dit conflict. Het is juist die MKB-categorie aanbieders die dicht bij hun medewerkers staan waardoor die medewerkers veel minder reden hebben om de alarmbel zo zwaar te luiden. Maar …… het zijn vaak wel de medewerkers van die bedrijven die het gelag betalen. In 2011 gingen veel kleine facilitaire aanbieders failliet. T.o.v van 2010 is dat zelfs bijna een verdubbeling.
 
Gelukkig wordt goede wil ook door een groot aantal opdrachtgevers getoond. Vele hebben de code ‘verantwoordelijk marktgedrag’ ook ondertekend. Een aantal hebben lopende aanbesteding procedures zelfs stopgezet om alsnog overeenkomstig de code te handelen. Toch steken nog veel opdrachtgevers hun kop in het zand. Inkopers knijpen de kosten van facilitaire services nog steeds hard uit. Dat gebeurt veelal in opdracht van de core-business omdat de handel daar krimpt. Omzetstijging, gekoppeld aan een gezond rendement, is voor veel organisaties niet zo vanzelfsprekend. Knijpen in de (facilitaire) kosten is het enige devies dat diezelfde core-business nog kan afgeven.
Schoonmaakbedrijven geven de pijn van dat knijpen helaas nog te vaak door aan hun uitvoerende medewerkers. Je kunt echter niet blijven volhouden dat het alleen hun verantwoordelijkheid is. De cirkel is rond en dus luidt de vraag: “Waarom trekken betrokken partijen hun kop niet spoedig uit het zand”?
 
De facilitaire markt is een professioneel vakgebied met een jaarlijkse omzet in de totale keten van ca. € 63 miljard, d.w.z. 13 % van het BNP. In totaal zijn 26.000 aanbieders actief waarbij 315.000 medewerkers in dienst zijn. Voor wat betreft de schoonmaakbranche zijn er zo’n 8000 aanbieders actief, waarbij ruim tweehonderdduizend medewerkers in dienst zijn. Van die 8000 bedrijven spelen ca. 600 grotere bedrijven een belangrijke rol in de markt.
Zo’n markt verdient een volwassen aanpak, ook door betrokken partijen in dit conflict, zodat de professionaliteit van de facilitaire markt niet wordt veronachtzaamd maar sterk zichtbaar blijft. Laten betrokken partijen hun behaalde zegeningen tellen en die, samen met de goede plannen en initiatieven, als uitgangspunt nemen in de CAO-onderhandelingen. Laten zij elkaar vooral ook voldoende tijd gunnen om tot een verantwoorde reset te komen. Dat vraagt solidariteit en een duidelijke gezamenlijk geformuleerde lange termijn visie. Er bestaan nog steeds genoeg initiatieven en er zijn nog steeds moderne klantgerichte organisaties die willen investeren in een sterke en aantrekkelijke schoonmaakbranche. Het facilitaire domein, van medewerker tot provider, van opdrachtgever tot eindgebruiker zal er vooral maatschappelijk en uiteindelijk ook economisch wel bij varen.
 
Facility Management Nederland             Facilitair Management Gezondheidszorg
W. Ledder                                          A. de Reus
Voorzitter                                          Voorzitter
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Clean Totaal - Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel
31 mrt

Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Piet Adema: “Miljoenennota goed voor schoonmakers, zorgwekkend voor ondernemers” Adema: 'We moeten de branche aantrekkelijker maken voor jongeren' Schoonmakend Nederland: Goed dat ‘Breed Offensief’ behandeld gaat worden "Inbesteden schoonmaak onverstandige keuze van gemeenten" OSB: Overheid, houd u aan het contract!
31 mrt

Piet Adema maakt rentree als voorzitter Schoonmakend Nederland

EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel
30 mrt

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen
30 mrt

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie
30 mrt

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Clean Totaal - Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Piet Adema: “Miljoenennota goed voor schoonmakers, zorgwekkend voor ondernemers” Adema: 'We moeten de branche aantrekkelijker maken voor jongeren' Schoonmakend Nederland: Goed dat ‘Breed Offensief’ behandeld gaat worden "Inbesteden schoonmaak onverstandige keuze van gemeenten" OSB: Overheid, houd u aan het contract!

Piet Adema maakt rentree als voorzitter Schoonmakend Nederland

Een liegende schoonmaker: een succesvol ontslag op staande voet

Van onze partner The Legal Company

Een liegende schoonmaker: een succesvol ontslag op staande voet

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren