• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

“Facilitair medewerkers mogen niet de dupe worden van coronacrisis”

Code Schoonmaak Coronavirus Nieuws 3 november 2020

"Facilitair medewerkers mogen niet de dupe worden van coronacrisis" Code schoonmaak

Tijdens de online talkshow Verantwoordelijk marktgedrag juist tijdens corona van de Stichting Code Verantwoordelijk Marktgedrag, kwam één boodschap duidelijk naar voren: partnerschappen tussen opdrachtgevers, intermediairs en opdrachtnemers moeten gelden in goede en slechte tijden. Zo worden facilitair medewerkers niet de dupe van de coronacrisis.

De Code, die zich sinds 2012 actief bezighoudt met het stimuleren van goed marktgedrag om sociaal beleid te bevorderen, had de talkshow georganiseerd om samen met hun partners in gesprek te gaan over de uitdagingen én de kansen in de huidige uitdagende situatie. Op het hoogtepunt keken ruim honderd deelnemers tegelijkertijd naar de online talkshow. Via de Yellenge app, waar kijkers live vragen konden stellen, waren 159 deelnemers geregistreerd.

De aanleiding van de talkshow is de huidige coronacrisis. Als gevolg hiervan verkeert een behoorlijk aantal organisaties in de facilitaire branches schoonmaak, beveiliging, catering en verhuizen in ernstige onzekerheid, en een groeiend aantal  bedrijven dreigt in existentiële nood te komen.

Coronacrisis mag geen excuus zijn

De talkshow werd geleid door Kees Blokland (voorzitter Code) en Anne Megens (adviseur beleid en strategie AWVN). Zij gingen live in gesprek met Miriam Hoekstra, Alexander Rinnooy Kan en Ron Steenkuijl. De aanwezigen waren het erover eens dat veel organisaties het momenteel ongelofelijk zwaar hebben, maar dat dit geen excuus mag zijn voor het eenzijdig afwentelen van de risico’s op andere partijen, en daarmee uiteindelijk op de toch al kwetsbare werknemers in de facilitaire branches.

Kees Blokland benadrukte dat de partnerschappen tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers moeten gelden in goede en slechte tijden. “We zien dat bepaalde partijen zich op dit moment niet houden aan eerder gemaakte afspraken, terwijl andere organisaties dit, ook onder lastige omstandigheden, juist wel doen. Onze leiders van organisaties, bedrijven en overheden moeten in deze coronacrisis denken en handelen vanuit verantwoordelijkheid voor van hen afhankelijke mensen en organisaties. Gelukkig zien we ook goede voorbeelden, die laten zien hoe het moet. Werknemers in de facilitaire branches mogen immers niet de dupe worden van deze crisis.”

Blijf in gesprek met de partners

Volgens de aanwezige gasten zijn er constructieve manieren om met wegvallende bedrijvigheid om te gaan. Zo vertelt Miriam Hoekstra, Directeur Airport Operations bij Royal Schiphol Group, dat Schiphol continu in gesprek is met haar partners en leveranciers om samen tot de beste oplossingen te komen. Hoekstra: “Wij worden, net zoals iedereen, enorm geconfronteerd met de nieuwe werkelijkheid. Iedereen kan goede relaties onderhouden in makkelijke omstandigheden, maar juist nu is het de uitdaging om dit voort te zetten. Dat vergt volledige openheid van beide partijen over wat mogelijk is en wat niet.”

“Sfeer al snel grimmig”

Ron Steenkuijl, directielid van de ADG Dienstengroep en lid van het Codebestuur, merkt op dat de sfeer rondom de partnerschappen onder druk komt te staan: “In de eerste helft van de lockdown konden we alle periodieke werkzaamheden goed naar voren trekken. In deze tweede lockdown wordt de sfeer al snel een stuk grimmiger. Dit is een uitzonderlijke situatie, waarin andere wetten gelden. We moeten niet meteen met contracten gaan wapperen, maar we moeten samen om de tafel gaan zitten met wederzijds respect. Anders verhardt de situatie te snel en dat moeten beide partijen niet willen.”

Goede status voor opdrachtgever belangrijk

Volgens Steenkuijl is het van belang dat opdrachtgevers met hun partners in gesprek blijven. “Je kunt best afspraken maken over hoe je met elkaar in- en uitademt. Het is belangrijk om een goede status te hebben als opdrachtgever. Er is immers sprake van een structureel arbeidstekort. Het kan zomaar zijn dat we in de toekomst in een omgekeerde wereld terechtkomen waarbij opdrachtnemer zelf kiezen voor welke opdrachtgever zij gaan, in plaats van andersom.”

Een partij die het volgens Steenkuil erg goed doet, is de overheid: “Laten we wel wezen, we liggen allemaal aan de beademing en onze zuurstof komt van de overheid. Ondertussen blijft de overheid haar contracten over het algemeen doorbetalen, waarmee de continuïteit van deze contracten wordt gewaarborgd.”

Partnership is economisch profijtelijk

Alexander Rinnooy Kan, hoogleraar economie en bedrijfskunde en voorzitter van het Comité van Aanbeveling van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, benadrukt het belang van deze continuïteit. “De code is een oproep om te investeren in het partnership dat hoort te bestaan tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Dit is niet alleen moreel belangrijk, maar ook economisch profijtelijk. Een partnership vraagt om inlevingsvermogen van beide kanten: degene die het werk verleent en degene die het werk uitvoert. Het is een ultieme test en het is aan beide partijen om duidelijk te maken dat die met succes voltooid gaat worden, ook in crisistijd.”

Kees Blokland sluit af met de belofte dat de Code ‘het net wil ophalen’, door middel van een kort onderzoek naar praktijkvoorbeelden van partnerships in de dienstverlening in coronatijd. De focus ligt op de oplossingen zoals die door partijen gezocht en ook gevonden zijn. Hij doet een oproep aan alle ondertekenaars van de Code om actief mee te werken aan dit onderzoek en praktijkvoorbeelden aan te dragen.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer nieuws

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren