• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Facilitair bedrijf gaat ingrijpend veranderen

Nieuws 18 februari 2010

Integron: schoonmaak blijft zorgenkindje
Het streven naar hogere klanttevredenheid, efficiëntere dienstverlening en kostenbesparing leidt ertoe dat de facilitaire dienstverlening in Nederland flink op de schop gaat. Althans, dat stelt onderzoeksbureau Integron. Het bedrijf deed onderzoek onder 237 facilitair directeuren en managers; bijna driekwart van hen verwacht dat hun facilitair bedrijf de komende vijf jaar zal veranderen.
 
Over de koers van die verandering wordt verschillend gedacht. Van de respondenten verwacht 40% dat de vraaggerichte organisatie plaatsmaakt voor een regieorganisatie. Nog eens 20% denkt dat er in zijn bedrijf een Shared Service Centre (SSC) zal ontstaan. Van alle deelnemers verwacht 11% dat alle diensten zullen worden uitbesteed aan een maincontracting organisatie.
 
Het onderzoek ‘De facilitair manager anno 2010’ liep parallel aan het jaarlijkse facilitybelevingsonderzoek van Integron onder 4.400 eindgebruikers. Uit dat laatste onderzoek blijkt dat het rapportcijfer voor het totaal van de facilitaire taken steeg van 6,98 naar 7,39. Dat levert een positiever beeld op dan facilitair managers van hun eigen werk hebben. Maar 10% denkt dat zijn afdeling als professioneel te boek staat bij de eindgebruiker.
 
Het representatieve onderzoek onder eindgebruikers besloeg tien kwaliteitsgebieden: gebouw, schoonmaak, catering, werkplek, klimaat, beveiliging, receptie, servicedesk, kopieer- en printomgeving en afval. Ook de waardering voor de schoonmaak steeg licht, maar bleef onder de 7 steken (6,93). De eindgebruikers zijn het meest tevreden over de receptie (7,88), de servicedesk (7,5) en de kopieer- en printomgeving (8,0). Naast waardering geeft het onderzoek ook inzicht in het belang van de verschillende kwaliteitsgebieden. Daaruit blijkt dat werknemers de servicedesk en de werkplek het meest belangrijk vinden. Het belang en de waardering combinerend, levert dat een wensenlijstje op dat wordt aangevoerd door schoonmaak van sanitair, gevolgd door klimaat van de werkplek, kwaliteit van de oplossingen die de servicedesk biedt, en de responssnelheid van de servicedesk.
 
Eindgebruikers positiever
De eindgebruikers zijn positiever dan de facility-professionals zelf. De directeuren en managers denken dat 14% van hun klanten het facilitair bedrijf als klantgericht ziet. Onder de eindgebruikers ligt dat percentage op 49%. Ruim de helft van de eindgebruikers verwacht dat facilitaire organisaties kosten kunnen besparen door de klantbehoeften beter in kaart te brengen. Van de professionals is 83% ervan overtuigd dat zij eindgebruikers moeten betrekken om gerichte kostenbesparingen te kunnen bewerkstelligen. Overigens zijn zes op de tien professionals van mening dat kostenbesparingen mogelijk zijn zonder de kwaliteit van de dienstverlening aan te tasten. “Zowel de schoonmaak als het klimaat op de werkplek is van grote invloed op het welbevinden van de werknemer en daarmee dus ook op het werkplezier, de motivatie en uiteindelijk de productiviteit”, aldus Integron-directeur Stephan van Gelder. “Dat bleek vorig jaar al en wordt nu nogmaals bevestigd. In het streven naar meer klantgerichtheid, efficiency en kostenbesparing horen schoonmaak en werkplekbeheer boven aan de agenda te staan.”
 
Over de onderzoeken
Voor het onderzoek ‘De facilitair manager anno 2010’ hebben 237 facilitair professionals deelgenomen. Een meerderheid (79%) is hoofd/directeur/manager facilitair bedrijf. De overige respondenten zijn kwaliteitsmanager of service level agreement (SLA)-manager. Voor het grootschalige tevredenheidsonderzoek naar facilitaire dienstverlening binnen Nederlandse bedrijven zijn eind 2009 werkenden in elf sectoren van de Nederlandse economie ondervraagd. Het onderzoek betrof de branches bouw en installatie, detailhandel, financiële dienstverlening, groothandel, industrie, ICT en telecommunicatie, transport en logistiek, overheid en non-profit, onderwijs, zakelijke dienstverlening en zorg. Integron wil het onderzoek jaarlijks blijven herhalen om zo ontwikkelingen in de tevredenheid over facilitaire diensten in Nederland te kunnen benoemen. Het volgende rapport, ‘Facility Beleving in Nederland’, verschijnt begin 2011. In maart houdt Integron diverse workshops die in het teken zullen staan van de Facility rapporten. Meer informatie is te vinden op www.integron.nl.
 
www.integron.nl
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren