• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Facilicom Jaarverslag 2018: werkgeluk boven winstgevendheid

Nieuws 20 juni 2019

Facilicom Jaarverslag 2018: werkgeluk boven winstgevendheid

Facilicom Group heeft vorig jaar een lichte omzetstijging gerealiseerd naar 1.264 miljoen euro (+2% t.o.v. 2017). De nettowinst kwam uit op 7,5 miljoen euro. Dat blijkt uit het Facilicom Jaarverslag 2018. De winstgevendheid blijft achter bij de verwachtingen en doelstellingen. Door extra in te zetten op werkgeluk wordt een toegevoegde waarde gecreëerd voor de samenleving.
Een jaar met twee gezichten. Zo typeert Geert van de Laar, CEO van Facilicom Group, het verslagjaar 2018. Het familiebedrijf vertaalde de missie – samenwerken aan een inspirerende leefomgeving voor iedereen – naar een expliciete inzet op werkgeluk om de prestaties van medewerkers en klanten te verbeteren. Hier stond tegenover dat de operationele bedrijfsresultaten achterbleven bij de doelstellingen.

Maatschappelijke meerwaarde

“Onze strategische focus op operational excellence, datagedreven werken, marktgericht werken en vernieuwend organiseren leverde diverse onderscheidende projecten en initiatieven met maatschappelijke meerwaarde op”, licht Van de Laar de maatschappelijke impact toe. De lancering van de sociale onderneming Buitengewoon, waarmee Facilicom Group mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt doorgeleidt naar een volwaardige baan, is daarvan een voorbeeld.
Daarnaast toonde de inzet op werkgeluk zich een belangrijke verbindende factor tussen de verschillende markten waarop Facilicom Group actief is. Met de dienstverlening op het vlak van catering, schoonmaak, beveiliging, integraal facility management, en zorg en welzijn geven de vijf divisies concreet invulling aan de pay-off Happy people make happy people. Er gingen in 2018 bijvoorbeeld diverse pilots van start om medewerkers meer zelfstandig invulling te laten geven aan de uitvoering van hun werk, bijvoorbeeld via zelfroostering.

Winstgevendheid blijft achter

De meeste divisies hebben de omzetdoelen behaald, maar de totale winstgevendheid van Facilicom Group is achtergebleven bij de verwachtingen, zegt Van de Laar over de reden dat 2018 uiteindelijk niet een jaar met uitsluitend positieve kanten was. De geconsolideerde omzet nam toe met bijna 2% tot 1.264 miljoen euro. De operationele winst daalde tot 17 miljoen euro en bedroeg daarmee 1,3% van de omzet. De nettowinst kwam na belasting uit op 7,5 miljoen euro.
De grootste omzet werd gerealiseerd door de tak schoonmaakonderhoud. Deze divisie is met een omzet van € 423.276.000 verantwoordelijk voor ruim een derde van de totale omzet. Alleen de divisie bewakings- en beveiligingsdiensten komt hierbij in de buurt met een totale omzet van € 356.413.000.

Marktpositie versterken

Met een solvabiliteit van ruim 40% noemt Van de Laar de financiële positie van Facilicom Group “zeer solide”. In het komende jaar wordt de succesvolle inzet op operational excellence, datagedreven werken, customer focus en vernieuwend organiseren verder voortgezet. De excellente uitvoering en het thema werkgeluk krijgen hierbij bijzondere aandacht. “Hiermee laten we duidelijk zien dat facilitaire dienstverlening geen kostenpost is, maar toegevoegde waarde levert aan de medewerkers en werkprocessen die voor onze opdrachtgevers zo belangrijk zijn. We hebben daarom alle vertrouwen dat onze investeringen in werkgeluk zich uiteindelijk terugvertalen in een nog sterkere marktpositie van onze divisies en een gezonde winstgevendheid van Facilicom Group.”

Marktdynamieken

Facilicom Group had in 2018 op diverse markten te maken met uitdagende omstandigheden, licht Van de Laar toe. “Net als andere grote werkgevers in Nederland merken we de gevolgen van de groeiende krapte op de arbeidsmarkt, de stijgende loonkosten en het toenemende ziekteverzuim. Als mensenbedrijf met bijna 31.000 medewerkers in dienst raken deze ontwikkelingen ons buitengewoon sterk.”
Van de Laar ziet de inzet op werkgeluk als essentieel onderdeel. “Als familiebedrijf zit het commitment bij welzijn en werkgeluk van medewerkers in ons DNA. Maar we zetten het thema nu expliciet en structureel op de agenda. Dat doen we nadrukkelijk vanuit de wetenschap dat als onze medewerkers goed in hun vel zitten, zij zich meer verbonden voelen met onze organisatie en optimaal presteren bij onze opdrachtgevers. Werkgeluk is dus goed voor de medewerkers van Facilicom Group, vervolgens ook voor de medewerkers van onze klanten – en daarmee uiteindelijk voor de werkprocessen en resultaten van onze opdrachtgevers.”

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
De ideale autohoogwerker voor glazenwassers
5 jun

De ideale autohoogwerker voor glazenwassers

Uitvindingen in 17 landen tegelijk met unitair octrooi beschermd
2 jun

Uitvindingen in 17 landen tegelijk met unitair octrooi beschermd

Clean Totaal - CSU levert schoonmaak- en hoteldiensten oudste ziekenhuis Nederland
1 jun

CSU levert voor het eerst schoonmaak- en hoteldiensten in oudste ziekenhuis Nederland

Clean Totaal - Vebego blikt terug op een goed 2022
1 jun

Vebego blikt terug op een goed 2022

1 jun

Marcel Rotteveel nieuwe CFO Facilicom Group

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

De ideale autohoogwerker voor glazenwassers

De ideale autohoogwerker voor glazenwassers

Legal ontbijtsessie: Ontslag op staande voet: valkuilen en lessen!

Van onze partner The Legal Company

Legal ontbijtsessie: ‘Ontslag op staande voet: de valkuilen en lessen!’

Uitvindingen in 17 landen tegelijk met unitair octrooi beschermd

Uitvindingen in 17 landen tegelijk met unitair octrooi beschermd

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren