• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Facilicom jaarcijfers 2009: multiservices piekt

Nieuws 22 april 2010

Facilicom jaarcijfers 2009: multiservices piekt
Met een nettowinst in 2009 van 33,3 miljoen euro (2008: 34,6 miljoen) heeft facilitair dienstverlener Facilicom Services Group uit Schiedam ondanks moeilijke marktomstandigheden zijn rendement weten te handhaven.
 
De omzet groeide 2,1% en stabiliseerde iets boven de 1 miljard euro op 1.021.899.000 euro. Multiservices – het gecombineerde aanbod van beveiliging, schoonmaak, bouw en catering – noteerde een stijging van 69% en groeit conform eerder uitgesproken verwachtingen uit naar 15% van de concernomzet. Een concept met meerwaarde dat, zo bleek in 2009, in de markt niet makkelijk kopieerbaar is.
 
De markt van facilitaire dienstverlening werd afgelopen jaar geconfronteerd met een duidelijke krimp, vooral als gevolg van bezuinigingen en sterke prijsdruk. De Facilicom bedrijven Gom Schoonhouden en Trigion Beveiliging wisten hun volume desondanks goed op peil te houden. Prorest Catering groeide tegen het marktbeeld in, vooral dankzij het binnenhalen van nieuwe multiservices-contracten. Breijer Bouw en Installatie zag de projectomzet teruglopen, maar groeide in het contractmatige onderhoud. Het concern wist het groepsrendement keurig op peil te houden door te profiteren van eerder in gang gezette kostenbesparingen en door het realiseren van efficiencyvoordelen die voortvloeien uit multiservices-contracten.
 
President-directeur Hans Gennissen zegt in een toelichting op de cijfers: “We hebben als concern tijdig geanticipeerd op de crisis en doen wat mogelijk is om ons rendement op peil te houden. En dat is van cruciaal belang om de investeringen, in met name onze ruim 30.000 medewerkers, te kunnen blijven doen. Wij richten ons immers op continuïteit en onze medewerkers bepalen de toekomst van het bedrijf.” Volgens Gennissen heeft het multiservices-concept van Facilicom zich de afgelopen 12 jaar bewezen en staat het inmiddels bekend als uniek in de markt. “Dat verklaart onze groei in een krimpende markt. Het multiservices-concept van Facilicom is voor concurrenten moeilijk kopieerbaar. Onze eigen divisies hebben immers elk voor zich voldoende kritische massa en voldoende vlieguren gedraaid op het gebied van schoonmaak, beveiliging, catering en bouw om te kunnen concurreren met welke single player dan ook. En dat heeft geen enkele andere aanbieder in huis.”
 
Kerncijfers ( x 1000 euro’s)                             2009                      2008      Verschil (%)

 

Schoonmaakonderhoud/ Horecadiensten       390.735                402.878                  -3,1

Bouwkundig- en technisch onderhoud           157.371                165.243                  -4,8
Bewakings- en beveiligingsdiensten                331.947                328.540                  +1,0
Cateringbeheer                                            43.381                  37.757                +14,9
Maincontracting/ advies                                72.953                  43.162                +68,9
Personeelsdiensten                                       23.222                  23.406                 -1,8
Handelsactiviteiten                                         2.290                    2.027              +12,7
Totaal                                                      1.021.899              1.000.986                +2,1
 
Overige                                              
Nettowinst                                                      33.3                       34,6              -1,3
Solvabiliteit                                                      45%                       43%               +2%
 
Van de omzet wordt 80% in Nederland gerealiseerd en de resterende 20% in België, Frankrijk en Engeland.
 
Overnames, nieuwe activiteiten en verschuivingen
In 2009 deed het concern diverse grote en kleine (regionale) overnames. Prorest nam Mondial Cateringservice in januari 2009 over en integreerde het bedrijf geruisloos in de eigen organisatie. De synergievoordelen die hiermee werden beoogd zijn volledig gerealiseerd. Axxicom Personeelsdiensten bouwde de uitzenddiensten volledig af om zich geheel toe te leggen op Airport Caddy Service en Axxicom Thuishulp. Inmiddels heeft Axxicom in 110 gemeenten gunningen verkregen om thuiszorgactiviteiten op te zetten. Recentelijk nam Trigion de beveiligingsactiviteiten van CSU over en versterkte daarmee haar marktleiderspositie.
 
www.facilicom.nl
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Spannende tijden voor zelfstandigen in de schoonmaakbranche: de laatste stand van zaken.

Van onze partner The Legal Company

Spannende tijden voor zelfstandigen in de schoonmaakbranche: de laatste stand van zaken

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren