• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlLogo Clean Totaal

Het laatste nieuws voor de professionele schoonmaak

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

EU-burgers zien niet dat schoonmaak sleutel is voor goede hygiëne

Nieuws 30 september 2020

Uit een grootschalig onderzoek naar schoonmaak- en wasgewoonten en percepties blijkt dat Europese burgers een vergrote waarde zien in was- en reinigingsmiddelen. De COVID-19 crisis versterkt de behoefte aan een schoon en hygiëne thuis en in publieke ruimten, om welzijn en een goede gezondheid te bevorderen. Zo blijkt uit onderzoek van A.I.S.E., waar NVZ bij is aangesloten.

Dit onderzoek (onder 4.500 EU-burgers uit 23 landen) wordt normaalgesproken elke drie jaar uitgevoerd. Dit jaar werd daar een extra meting in juni 2020 aan toegevoegd, om eventuele effecten van de COVID-19 crisis in kaart te brengen. A.I.S.E. was opdrachtgever voor dit onderzoek.

Goede hygiëne thuis voorkomt de verspreiding van infectieziekten. Er blijkt daarentegen ruimte voor verbetering in huishoudgewoonten: veiliger opbergen, lagere wastemperaturen, betere dosering en scheiden van verpakking. Helaas ziet nog 34% van de ondervraagde burgers niet in dat zonder was- en reinigingsmiddelen een goede hygiëne niet mogelijk is.

Reinigingsmiddelen cruciaal, niet gevaarlijk

Schoonmaak- en reinigingsmiddelen zijn cruciaal om schoon te maken, dat stelt de NVZ. 65% Van de ondervraagden vindt dat de industrie belangrijke producten aanbiedt die belangrijk zijn voor goede gezondheid (ten opzichte van 2017 +33%). Toch heerst de tendens dat schoonmaakmiddelen gevaarlijk zouden zijn. Er wordt niet altijd juist schoongemaakt en gereinigd op de noodzakelijke plekken of op een veilige manier. Zo geeft enkel 36% aan dat hij/zij de handen met zeep wast na het niezen en 63% de handen grondig te wassen voor het eten.

In publieke ruimten zoals in openbaar vervoer, scholen en kantoren vindt men schoon en hygiëne belangrijk en geruststellend. Een vieze winkel laat men bijvoorbeeld oncomfortabel voelen. COVID-19 heeft ervoor gezorgd dat de behoefte aan schone en hygiënische openbare plekken versterkt is onder de Europese burgers. Men is belust op meer te leren over professionele schoonmaakstandaarden.

De cijfers van vóór en na de pandemie verschillen aanzienlijk. Op meerdere terreinen (zoals persoonlijke- en omgevingshygiëne) is een stijging zichtbaar in bewustzijn en/of positieve attitude tegenover schoonmaken om tot betere hygiëne te komen. “Deze waardevolle data benadrukt het belang van de industrie haar producten voor huishoudens en de professionele markt. Het onderstreept ook het belang van verdere communicatie over veilig en juist gebruik van deze producten”, zo stelt de NVZ.

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Kees Aalbers van Schoonmaakbedrijf Aalbers
20 jun

Van tapijtreiniging tot succesvolle onderneming: Kees Aalbers over Schoonmaakbedrijf Aalbers

schoonmaker van het jaar
17 jun

Schoonmaakbokalen voor Jolanda en Breedweer

Dag van de Schoonmaker 2025
16 jun

Dag van de Schoonmaker 2025

werkdruk en sociale veiligheid Schiphol
12 jun

Werkdruk en sociale veiligheidscultuur op Schiphol voor verbetering vatbaar

reistijd
11 jun

Uitspraak over reistijd tussen werklocaties in schoonmaaksector

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Kees Aalbers van Schoonmaakbedrijf Aalbers

Van tapijtreiniging tot succesvolle onderneming: Kees Aalbers over Schoonmaakbedrijf Aalbers

schoonmaker van het jaar

Schoonmaakbokalen voor Jolanda en Breedweer

Dag van de Schoonmaker 2025

Dag van de Schoonmaker 2025

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Logo Clean Totaal

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Adverteren
  • Vacatures
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand