• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Enquête OSB: schoonmakers spreken zich met tevredenheid uit

Nieuws Schoonmakend Nederland SieV 5 december 2018

Enquête OSB: schoonmakers spreken zich met tevredenheid uit

Driekwart van de schoonmakers in Nederland vindt het leuk om in de schoonmaak te werken en is tevreden met hun werk. Dat blijkt uit een in oktober en november enquête gehouden door werkgeversorganisatie OSB. De schoonmakers die reageerden geven ook aan graag in de sector te blijven werken.
Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal
Respons
Samen met collega-brancheorganisatie SIEV werden de 125.000 schoonmakers, in de Nederlandse taal, naar hun mening gevraagd over essentiële zaken over hun werk. Vierduizend schoonmakers, oftewel drie à vier procent van het totaal aantal schoonmakers, vulden de vragenlijst in.
In vergelijking met de vorige enquête, gehouden in 2016, is de respons verdubbeld. Rond het aflopen van de cao polst OSB altijd via een uitgebreide enquête schoonmakers hoe zij hun werk ervaren. Het is een soort tegengewicht op de vele acties die de vakbonden (voornamelijk FNV) rondom deze tijd voeren.
Enkele veelzeggende percentages
Op de vraag hoeveel medewerkers, uit een gevarieerde leeftijdsgroep, een vaste aanstelling hebben, antwoordde 75% van de respondenten met een ja. Uit de reacties blijkt voorts een evenredige verdeling van minder dan 12 uur per week, tot 12-20, 20-28 en 28-38 uur.
Op de vraag of het schoonmaakwerk als leuk wordt ervaren, reageerde driekwart van de respondenten met ja, 22% gaf als antwoord soms en 3% antwoordde nee. Uit de bevraging blijkt ook dat veel schoonmakers graag blijven werken in de schoonmaak. 70% beantwoordde deze vraag met ja, 20% weet het niet en de overige 10% gaan liever buiten de branche aan de slag.
OSB tevreden met uitkomsten
“Het is goed om te constateren dat onze medewerkers het prettig vinden om in de schoonmaak te werken”, stelt OSB-directeur Hanny van den Berg vast. “De schoonmaak is één van de pijlers waarop onze arbeidsmarkt rust. Het uurloon in onze sector ligt ruim boven het minimumloon. Veel mensen vinden in de schoonmaak een zinvolle baan en kunnen zich er ook ontwikkelen, als ze dat ambiëren. Als werkgevers willen we die ontwikkeling ook mogelijk maken; die verantwoordelijkheid voelen we nadrukkelijk. Vergeet ook niet dat de schoonmaak voor een goede uitstraling van de BV Nederland zorgt.”
Meer facilitaire taken
Uit de enquête blijkt voorts veel van de schoonmakers het belangrijk vinden dat ze zich kunnen blijven ontwikkelen. De mogelijkheid om een overstap te maken naar een andere facilitaire sector, zoals de catering, beveiliging of groenvoorziening, blijkt zo’n 40% van de schoonmakers aan te spreken. “Die wens begrijpen we”, aldus Van den Berg. “Daarover praten we regelmatig met andere facilitaire brancheorganisaties, al zien we natuurlijk het liefst dat mensen zich in de schoonmaak blijven ontwikkelen.”
Gezond werken
Een ander serieus punt van aandacht dat uit de enquête naar voren komt, is gezond werken en het ‘goed de eindstreep halen’. Maar liefst zes op de tien respondenten uit zijn zorg hierover. De OSB-directeur hierover: “Schoonmaken is een fysiek vak, dat is duidelijk. Daarom voelen we als werkgevers, samen met opdrachtgevers, de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de belasting van schoonmakers acceptabel blijft. dat begint bij het aannemen van een opdracht en het vaststellen en het evalueren van het werk. Daarnaast hebben mensen natuurlijk zelf ook de verantwoordelijkheid voor hun gezondheid en welbevinden.”
cao akkoord
Werkgevers en vakbonden zijn in onderhandeling over een nieuwe cao schoonmaak. Streven is om voor het kerstreces tot een onderhandelingsakkoord te komen. Het lijkt daarom niet toevallig dat de resultaten uit deze enquête nu al grotendeels geopenbaard worden. Publicatie van de volledige resultaten volgt, na afstemming binnen OSB en met stakeholders en na een AVG-check, via de website van de grootste brancheorganisatie van de schoonmaak.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren