• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

EMVI aanbesteden: meer focus op kwaliteit van werk

Nieuws SieV 3 december 2014

EMVI aanbesteden: meer focus op kwaliteit van werk

Op 25 november jl. hield de Code Commissie Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbranche een themabijeenkomst rondom het thema EMVI. Aanbesteden op EMVI is verplicht voorgeschreven in de aanbestedingswet.

 

De manier waarop EMVI ingericht kan worden, is vrij gelaten. De commissie Code constateert dat dit nogal eens onduidelijkheden oplevert over  onder meer gunningcriteria  en de verhouding tussen prijs en kwaliteit. Veel opdrachtgevers blijken problemen te ervaren bij het vaststellen van bruikbare kwaliteitscriteria. De signalen uit de branche over vragen bij toepassing van EMVI bij aanbestedingen en inschrijvingen waren de aanleiding voor deze themabijeenkomst.

 

Spreker Richard Hartendorp (Schiphol Group en Code commissielid): “Aanbesteden op het criterium Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI) maakt het noodzakelijk dat opdrachtgevers goed nadenken over de randvoorwaarden,  voordat de aanbesteding wordt opgesteld. De kern van de zaak is: kwaliteit in evenwicht met de prijs. Focus je op kosten dan gaat de kwaliteit omlaag. Focus je op kwaliteit dan gaan de kosten omlaag. ”

 

Frisse kijk

Schiphol Group en ROC Friese Poort boden de deelnemers diverse tips aan met betrekking tot het aanbesteden op het criterium EMVI. Joke Dekker (foto boven), inkoper bij De Schiphol Group: “Stel een divers beoordelingsteam samen. Dit geeft een frisse kijk op zaken. En ook: opdrachtgever, investeer in de relatie. Een te lage inschrijving mondt vaak uit in een ‘vechtcontract’ en te weinig ruimte voor innovatie. Maar onze belangrijkste tip is: ga de werkvloer op en luister naar de schoonmaakmedewerker. Zij weten als geen ander wat er nodig is om het werk goed te kunnen doen.”

 

Trotse schoonmakers

“Aanbesteden op EMVI levert ROC Friese Poort trotse schoonmakers op”,  aldus Code commissielid Jaap van Bruggen. “Daar worden 13.000 studenten opgeleid tot vakmensen op drie  locaties in Friesland. Er worden vakmensen afgeleverd en dat verwacht je ook als opdrachtgever van de schoonmakers op het object. ROC Friese Poort wil dat eigen én ingehuurde medewerkers trots zijn op de organisatie waarvoor ze werken. Door EMVI te gebruiken hebben we dit kunnen meenemen  in de aanbesteding. Dit heeft geresulteerd in een marktconforme aanbieding die naadloos aansluit bij wat het ROC wil: een trotse schoonmaker die met plezier zijn werk doet met een goed resultaat.”

 

Faciliteren

Om te faciliteren dat meer partijen met EMVI-gedachtegoed uit de voeten kunnen, is de handreiking EMVI ontwikkeld.

Code commissievoorzitter Kees Blokland: “Hierin staan concrete tips voor een succesvolle toepassing van EMVI in de praktijk. Uiteraard in lijn met het gedachtegoed van de Code. Ondertekenaars kunnen dit document ook gebruiken om voor hun eigen object(en) kwaliteitscriteria te benoemen. Langs de lijnen van Proces, Prijs,  Kwaliteit en Algemene Zaken is een aantal concrete adviezen opgenomen. Dit document, gecombineerd met de positieve ervaringsverhalen en tips  van Schiphol Group en ROC Friese Poort, maken dat we met elkaar stappen kunnen zetten om verantwoordelijk marktgedrag nog meer handen en voeten te geven.”

 

Het document is te vinden op:  https://www.codeverantwoordelijkmarktgedrag.nl/code-in-de-praktijk/emvi/.

 

EMVU

“Misschien moeten we in de toekomst  ook spreken over EMVU: Economische Meest Voordelige Uitvoering”, opperde Rob Westerlaken van Vebego (tevens Code commissielid). “De ervaringsverhalen van vandaag en van anderen uit de praktijk, bewijzen dat EMVI-aanbesteden loont. Maar ik vraag ook aandacht  voor het  traject na de gunning. Aanpak, invoering en uitvoering gaan niet vanzelf goed als de aanbesteding gereed is.”

 

www.codeverantwoordelijkmarktgedrag.nl

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren