Peter Wijnmaalen, directeur-eigenaar van Wijnmaalen Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten uit Delft, stelt dat het de hoogste tijd is om te werken aan het imago van de Nederlandse schoonmaker. Hij introduceerde de Badge van Bekwaamheid, een speld die het opleidingsniveau en de ervaring van de schoonmaakmedewerker toont. “Hiermee kun je als schoonmaker laten zien dat je trots bent op je vak en als werkgever tonen dat je trots bent op je medewerkers”, aldus de initiatiefnemer.
Afbeelding: Screenshot uit reportage Hart van Nederland ©
Dat de schoonmaakbranche zich bewust is van het ondergewaardeerde beeld is een understatement. Meer dan ooit zijn de bedrijven bezig met scholing en opleiding van het personeel. Het probleem is dat dit aanbod niet zichtbaar is voor de schoonmakers zelf en de buitenwereld. In offertes wordt dit wel gemeld, maar op de werkvloer wordt dit niet getoond. Met de Badge van Bekwaamheid is in een oogopslag zichtbaar dat schoonmakers vakopgeleid zijn tot welk niveau.
Positief onderscheiden
Wijnmaalen: “De mogelijkheid om zichtbaar te kunnen doorgroeien naar een volgende stap in de Badge van Bekwaamheid of erkenning voor het behaalde Vak-niveau, zal voor de huidige, en wellicht toekomstige medewerkers, een positieve waardering en impuls kunnen zijn.” Volgens de initiatiefnemer kunnen schoonmakers en de bedrijven zich positief onderscheiden indien de badge breed en op een juiste wijze wordt gedragen.
Hart van Nederland bij uitreiking
Tijdens de Dag van de Schoonmaker zijn de eerste Badges van Bekwaamheid uitgereikt. Hart van Nederland was erbij en maakte onderstaande reportage. Volgens Wijnmaalen is dit hopelijk slechts het begin: “er is animo voor van collega’s en de Rijksschoonmaakorganisatie.” Via de website badgevanbekwaamheid.nl is meer informatie te vinden.