• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Eerste advies Code Commissie

Nieuws 9 november 2011

De Commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag heeft de aanbesteding van schoonmaakdiensten voor vijf ministeries onder de loep genomen. Rond deze aanbesteding is onrust ontstaan. De commissie heeft daarbij uit de aard van haar rol primair gekeken naar het proces van aanbesteding en de effecten op het contract zoals de eventuele gevolgen voor werkdruk en arbeidsomstandigheden van betrokken schoonmakers.

 

Zowel de opdrachtgever (het rijk via FM Haaglanden), als de opdrachtnemer (schoonmaakbedrijf Basita) hebben de commissie om een oordeel verzocht. De commissie komt met verbeterpunten. Tegelijk constateert ze dat alle betrokken partijen de wil en de intentie hebben om de nieuwe gedragscode toe te passen, al vraagt dat voor alle partijen om enige gewenning.

 
De aanbesteding betreft een omvangrijke opdracht. Basita en het schoonmaakbedrijf CSU hebben de opdracht in de wacht gesleept en gaan aan de slag gaan voor de ministeries van Buitenlandse Zaken, Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Infrastructuur en Milieu (ten tijde van de aanbesteding nog twee departementen). De schoonmakers die overgaan naar Basita vrezen echter een te hoge werkdruk. Vakbond FNV Bondgenoten ondersteunt deze vrees.
 
De commissie heeft in dit verband ook naar de gehanteerde aanbestedingscriteria gekeken. Veel elementen in het aanbestedingsdocument blijken zowel naar de letter als naar de geest in lijn met de code. Dat is ook bij de uitwerking merkbaar. Verbeterpunt is de communicatie tussen Basita en haar nieuwe werknemers. Betere communicatie had naar het oordeel van de commissie veel onrust over mogelijke toename van de werkdruk kunnen voorkomen. Basita heeft hiervoor inmiddels excuses aangeboden, maar dat neemt het zorgpunt zelf nog niet weg. De indruk bestaat dat signalen van betrokken medewerkers en vakbonden over werkdruk onvoldoende vooraf zijn meegenomen in het proces. De opdrachtgever kende ze niet, dat gemis is een probleem. De opdrachtgever moet zich in lijn met de Code dan ook voorafgaand bij de voorbereiding van de aanbesteding als ook bij de uitvoering van het contract vergewissen van het eventuele bestaan van dergelijke signalen. Dit is iets waar de opdrachtgever bij de aanbesteding dan rekening kan houden respectievelijk de opdrachtnemer en tevens werkgever van de schoonmakers, dan op aan kan en moet spreken.
 
De commissie ziet voorts tijdige communicatie met en naar medewerkers van doorslaggevend belang voor het goed verloop van een contractwisseling. Dat had ook in deze situatie een aantal problemen kunnen voorkomen. Op dit aspect zal de Code en/of het nalevingsinstrumentarium nog worden aangescherpt.
 
Hoewel de Code qua inzet is gerespecteerd, is er nu toch een conflict over de inhoud en het resultaat van het aanbestedingsproces ontstaan. Voor de oplossing verwijzen partijen naar elkaar. Zij gaan daarbij voorbij aan hun gezamenlijke verantwoordelijkheid, aldus de commissie. Samen moeten zij de oplossing vinden; dat is een fundamenteel uitgangspunt van de code.
 
De Commissie stelt voorts dat het aantal factoren waarop het contract is gebaseerd in wezen beperkt is. Het gaat om het werkplan (dat onder meer volume, en werkmethoden omvat), inzet van medewerkers (inclusief aandacht voor werkdruk en arbeidsomstandigheden) en prijs (in het bijzonder (loon-)kosten en marge). Een nadere analyse kan leiden tot een beter begrip van de situatie en de consequenties.
 
Een belangrijk positief punt vindt de commissie dat Basita nadrukkelijk niet de goedkoopste aanbieder was en dat uitsluitend de prijs dus niet de doorslag heeft gegeven. Op dat punt heeft de Rijksoverheid haar voorbeeldfunctie als het gaat om het toepassen van de Code duidelijk waargemaakt. Punt van aandacht is voorts wel dat reductie van schoonmaakuren bij Sociale Zaken en Werkgelegenheid (- 30%) zou zijn gerelateerd aan een gerealiseerde reductie van vierkante meters kantoorruimte. Dat zou dan op zichzelf niet mogen leiden tot toenemende werkdruk voor de schoonmakers.
 
De commissie adviseert dan ook om ter vermijding van niet door feiten gestaafde standpunten de werkdruk bij Sociale Zaken en Werkgelegenheid onafhankelijk en objectief te laten onderzoeken op basis van een door alle partijen erkende meetmethode. Ook kan de productiviteit (en de voorziene verhoging daarvan) worden vergeleken met gangbare normen in de markt. Desgewenst wil de commissie hierin een bemiddelende rol op zich nemen.
 
Tenslotte pleit de commissie voor respectvolle omgangsvormen tussen partijen, ook in conflictsituaties. De code gaat uit van goede trouw en overleg. Ondertekenaars van de code hebben wat dit betreft ook een voorbeeldfunctie. Daarbij hoort dat ze elkaar kritisch en zakelijk aanspreken op feitelijk gedrag maar niet nodeloos conflict opdrijvend.
 
www.codeverantwoordelijkmarktgedrag.nl
 
Voor informatie kunt u contact opnemen met de heer Kees Blokland, voorzitter Code Commissie, telefoon 06 537 38 242.
 
Algemene vragen kunt u sturen naar: marktgedragschoonmaak@ras.nl
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren