• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

ECOVER wil grondige evaluatie ecolabel na opzienbarende test

Nieuws Reinigingsmiddelen 22 juni 2009

ECOVER wil grondige evaluatie ecolabel na opzienbarende test

Onafhankelijke testresultaten, uitgevoerd in opdracht van ecologisch producent ECOVER, tonen aan dat veel reinigingsmiddelen die het Europees ecolabel dragen niet voldoen aan de daarvoor gestelde selectiecriteria.

 

De geteste producten zijn alle consumentenproducten. ECOVER wil de namen van de producenten van deze middelen niet vrijgeven. In een reactie zegt ECOVER: “Het is niet de bedoeling merken aan te vallen maar wel om de kwaliteit van het ecolabel aan de kaak te stellen”. 

 

Initiatiefnemer ECOVER vraagt daarom de betrokken Europese instanties om de criteria van het ecolabel en de invulling daarvan, grondig te evalueren. “De consument heeft recht op een transparant en betrouwbaar label. Het is hoog tijd om het Europees ecolabel kritisch te bekijken,” aldus Michaël Bremans, CEO van ECOVER.

 
13 van de 15 producten falen
ECOVER formuleert al jaren kritische kanttekeningen bij de concrete invulling en werking van het ecolabel. In de praktijk verandert er echter weinig. Daarom zag ECOVER zich verplicht zelf in actie te komen.  Het liet in een officieel erkend laboratorium in Italië vijftien producten met het Europees ecolabel testen op de criteria die nodig zijn om het label te verkrijgen. Dertien van de vijftien producten faalden! “Deze testresultaten waren voor ons de druppel die de emmer deed overlopen. Het kan niet dat deze producten op de markt verkocht worden en dat men de consument een rad voor de ogen draait. Het Europees ecolabel in zijn huidige vorm is een bruikbaar instrument om conventionele producten in een beter keurslijf te dwingen, maar is te zwak voor de labeling van producten die reeds een volwassen duurzaamheidsprofiel gerealiseerd hebben. Op diverse vlakken is verbetering nodig. De bestaande criteria zijn niet coherent en veel te permissief. Bovendien ontbreekt iedere vorm van controle- en evaluatieprocedure na toekenning van het label,” aldus Michaël Bremans, CEO van ECOVER.

 

Actie

ECOVER is en blijft voorstander van een ecolabel dat toegekend wordt aan producten met een duurzaam profiel. “Een ecolabel heeft alleen waarde als de criteria voldoende conditioneel zijn en wanneer de certificering en controle professioneel gebeuren. De consument heeft hier recht op. Wij nemen als bedrijf onze verantwoordelijkheid op en vragen de betrokken instanties in Europa om het huidige ecolabel kritisch te bekijken en de nodige actie te ondernemen. Ik hoop dat wij nu de kans krijgen om effectief bij te dragen tot een kwalitatief, transparant en betrouwbaar label,” aldus nog Bremans.
 
 
Testprocedure  
Gerechtsdeurwaarders kochten in België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland in totaal vijftien courante wasmiddelen aan die het Europees ecolabel dragen. Deze aankopen vonden plaats in het laatste kwartaal van 2008. De gerechtsdeurwaarders stellen voor elke aankoop een Proces-Verbaal op.
 
De vijftien producten werden door de gerechtsdeurwaarders rechtstreeks en met ongeschonden verpakking verzegeld verstuurd naar het geaccrediteerd Italiaans laboratorium Chelab SRL in Resana. Dit laboratorium is bevoegd om kwaliteitstesten voor het Europees ecolabel uit te voeren. Er wordt nagegaan of de producten conform zijn met de criteria nodig om de Ecolabel-kwalificatie te bekomen. Voor elk product wordt een officieel en uitgebreid testrapport opgemaakt.
 
Uit de testresultaten van het Italiaans laboratorium blijkt dat dertien van de vijftien aangekochte producten falen. De productsamenstelling ervan voldoet niet aan de vereisten van de performantietest van het Europees ecolabel voor wasmiddelen. De twee producten die wel slagen voor de test zijn producten aangekocht in het Verenigd Koninkrijk. Deze producten bevatten echter fosfaten die schadelijk zijn voor het leefmilieu en daarom in vele Europese landen niet toegelaten zijn.
 
www.ecover.com
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Best Practice Award 2022Verantwoord marktgedrag werk aan de winkel
10 aug

Maak jij kans op de Best Practice Award 2022?

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita
8 aug

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd Doelstellingen Participatiewet nauwelijks behaald
5 aug

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean TASKI lanceert ULTIMAXX robot assortiment
2 aug

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt
1 aug

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Best Practice Award 2022Verantwoord marktgedrag werk aan de winkel

Maak jij kans op de Best Practice Award 2022?

Masterclass contractwisselingen in de schoonmaak – 29 september 2022

Van onze partner The Legal Company

Masterclass contractwisseling in de schoonmaak – 29 september 2022

Masterclass: Werken met flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers

Van onze partner The Legal Company

Masterclass: Werken met flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2022 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren