• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Ecover: Chemische cocktail onnodig

Nieuws Reinigingsmiddelen 23 januari 2013

Ecover: Chemische cocktail onnodig

Ecologisch producent Ecover heeft door bureau IVOX onderzoek laten doen in België naar gedrag en kennis over reinigingsmiddelen. Uit de studie, uitgevoerd in december 2012, blijkt dat 45% van de ondervraagden beseft dat reinigingsmiddelen schadelijke stoffen kunnen bevatten en 50% hier ook bij stil staat. Toch veranderen mensen hun poets-, was- en aankoopgedrag niet.  

 
Sommige van deze schadelijke stoffen worden toegevoegd om effecten te bekomen waar mensen van houden. Bijna 70% van de Belgen houdt van het schuim in het afwaswater. Maar schuim zegt niets over het reinigend vermogen van het afwasmiddel. Aan de meeste afwasmiddelen zijn schuimversterkers toegevoegd hoewel die de prestaties van de afwasmiddelen niet verbeteren. Bijna 90% van de mensen houdt van witter dan witte was.
 
Terwijl mensen zich bewuster zijn van de samenstelling van poets- en wasproducten, gaan ze er meer onbezonnen mee om, aldus het onderzoek. 85% van de ondervraagden doet de afwas zonder handschoenen, 54% poetst het toilet zonder handschoenen en 82% de vloer zonder handschoenen.
 
Risico’s
Ook heerst er nog heel wat onwetendheid over de risico’s, 50% van de ondervraagden gelooft bijvoorbeeld niet dat poetsproducten aan bestek, bad, kledij en vloer blijven kleven. Een derde gelooft niet dat een frisse geur na een poetsbeurt betekent dat je het schoonmaakproduct inademt.
 

Vluchtige organische stoffen (VOS) vinden we vaak terug in reinigingsmiddelen en vooral in luchtverfrissers. Ze vormen een chemische cocktail met andere schadelijke stoffen. De keuze van het reinigingsmiddel bepaalt voor een groot deel mee de luchtkwaliteit in een ruimte.

 

Als we in onze afwasmachine all-in-one tabletten met elementen van zilver tegen glascorrosie gebruiken, kleven deze chemische stoffen aan het bestek waar we dagelijks mee eten. 73% van de ondervraagden is zich hier niet van bewust. Mensen trakteren zich dus op deze chemische cocktail via oraal, direct of indirect contact.
 
In kleine hoeveelheden zijn de chemicaliën die aan reinigingsmiddelen moeten worden toegevoegd misschien niet ongezond te noemen, aldus het onderzoek. Maar de combinatie van deze met andere stoffen die vrijkomen vormen een cocktail waarvan het effect op langere termijn op de gezondheid moeilijk te voorspellen is. Een onnodig risico dus dat heel wat mensen dagelijks nemen en zich niet bewust van zijn. Toch vermoedt 50% van de ondervraagden dat er een verband is tussen gezondheidsaandoeningen en reinigingsmiddelen.
 
Reactie Ecover
Tom Domen, Innovation Manager bij Ecover reageert op het in opdracht van het bedrijf uitgevoerde onderzoek: “Bij Ecover nemen we geen risico’s en kiezen voor grondstoffen die ontwikkeld worden volgens de logica van de natuur en die per definitie meer in harmonie zijn met het eigen bio-systeem van de mens. “
 
In een algemeen statement geeft Ecover aan steeds voor het veiliger alternatief voor was- en reinigingsproducten te gaan dat gezonder is voor het milieu. Vertrekkend vanuit het voorzichtigheidsprincipe denkt Ecover dat het mogelijk is om veiligere producten te maken voor milieu en gezondheid zonder onnodig schadelijke stoffen te gebruiken.
 
Veel mensen weten helemaal niet welke schadelijke stoffen er vaak in reinigingsmiddelen zitten en hoe schadelijk dit kan zijn voor je huid, je gezin en je gezondheid.”, aldus Astrid Leyssens, Marketing Manager bij Ecover. 
 
www.ecover.nl
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren