• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Duurzaamheid niet eerder zo hoog op agenda facilitair Nederland

Nieuws 31 januari 2020

Duurzaamheid niet eerder zo hoog op agenda facilitair Nederland

Facilitair Nederland ziet de noodzaak van verduurzaming in. Dit blijkt uit het Benchmarkonderzoek Facilitaire Innovatie dat CSU voor het tweede jaar op rij uitvoerde. Gevraagd naar de speerpunten voor 2020 was de grote stijger ten opzichte van vorig jaar het doorvoeren van duurzaamheidsbeleid en het behalen van duurzaamheidsdoelen. Het onderzoek laat de innovatieve uitdagingen van facility management (FM) zien op het gebied van duurzaamheid en hospitality.
Op de foto: Overhandiging benchmarkrapport op Vakbeurs Facilitair, v.l.n.r.: Diane van Dijk (Directeur Hospitality & National Accounts CSU) , Natalie Hofman (voorzitter FMN), Esmée Ficheroux (lid Raad van Bestuur CSU)
Bijna 170 toonaangevende organisaties in Nederland gaven een inkijkje in hun belangrijkste facilitaire doelen voor 2020 en hun innovatievermogen, maar ook in hun grootste uitdagingen en oplossingsrichtingen.
“We willen als facilitair innovator graag vooroplopen en dat kan alleen als we in verbinding staan met de buitenwereld. Extra gaaf is het dat een brede achterban bereid is om mee te werken aan het onderzoek én de interesse groot is om samen te kijken naar een gezamenlijke innovatie-agenda. Met het Benchmarkonderzoek Facilitaire Innovatie 2020 laten we zien wat de stand van zaken is van het gebruik van nieuwe technologieën en samenwerkingen én krijgen we de brancheontwikkelingen scherper op het netvlies. Het succes van het benchmarkrapport in 2019 gaf genoeg reden om het nu opnieuw te organiseren”, zegt Esmée Ficheroux, lid Raad van Bestuur van CSU.

Duurzaam, maar alleen in theorie

Vooral de veranderingen omtrent duurzaamheid vallen op in het onderzoek. Ondanks de groeiende aandacht voor het thema ontbreekt het nog maar al te vaak aan een tastbaar duurzaamheidsbeleid. Zo heeft veertig procent van de bedrijven geen concreet beleid geformuleerd voor het verduurzamen van de organisatie. FM’ers lijken zoekende: de ideeën en de overtuiging zijn er, maar de concrete doorvertaling laat nog op zich wachten. “Uit het onderzoek blijkt dat organisaties qua prioriteiten op duurzaamheidsgebied het managen van duurzame energie het belangrijkst vinden en zakelijk reizen het minst. Om de tevredenheid over duurzaamheid binnen bedrijven op te schroeven, wordt ethische inkoop en duurzaam energiemanagement aangeraden. In de praktijk zijn de meeste organisaties nu bezig met papiermanagement, afvalscheiding, cleaning/hygiëne en gezondheid. Hier valt dus nog wel winst te behalen, zeker wanneer het gaat om het gezamenlijk met facilitaire diensten werken aan een ecosysteem”, aldus Ficheroux.
Er zijn op verschillende aspecten verbeterslagen te maken om duurzaamheid een positieve invloed te laten hebben op de organisatie: het verhogen van het sociale bewustzijn van de medewerkers (51%), het verbeteren van het imago van een bedrijf (49%) en de gezondheid en veiligheid van de medewerkers (43%). Het duurzaamheidsbeleid is overigens nog steeds niet het belangrijkste directiethema voor het komende jaar. Bovenaan de prioriteitenlijst van de directies staat klanttevredenheid en -retentie (61%), op de voet gevolgd door medewerkerstevredenheid (59%). Wat verder opvalt, is dat bij organisaties waar klanttevredenheid op de agenda staat het FM-budget het meest wordt verhoogd.

Invloed van facility op tevredenheid

In het benchmarkonderzoek komen vier branches uitgebreider aan bod: Onderwijs, Zakelijke dienstverlening, Zorg & Welzijn en Recreatie. De belangrijkste thema’s op de directie-agenda zijn voor alle branches hetzelfde: klant- en medewerkerstevredenheid en duurzaamheid. Er is echter wel verschil tussen de doelen van de FM’ers. In het onderwijs en de zakelijke dienstverlening krijgt duurzaamheid prioriteit, in de zorg is dat de wendbaarheid van de FM-organisatie en bij recreatie het verhogen van de productiviteit van medewerkers.
ver het algemeen geldt echter dat facility management voornamelijk wordt gezien als kans om de tevredenheid van klanten en medewerkers te verbeteren (34.7%). Bij de praktische invulling hiervan worden zowel een Facilitair Management Informatie Systeem (49%) als smart building & -sensoren (46%) gezien als belangrijkste trends – in welke branche men zich ook bevindt.

Hospitality verbeteren door inzet innovatie

Op hospitality gebied blijven (technologische) innovaties achter; zij worden nog voornamelijk als middel gezien, en niet als doel om hospitality te verhogen. Momenteel wordt voornamelijk gewerkt aan het personaliseren van het gastcontact (59%), Customer Experience Marketing (30%) en in mindere mate Virtual Reality (17%). De ideale inrichting van de facilitaire organisatie is inmiddels voor 29% een single service outsourcing model waarin een facilitair verbinder de operationele werkzaamheden van alle ketenpartners optimaal op elkaar afstemt.
Esmée Ficheroux: “Innovatie kan op verschillende manieren gestalte krijgen. Je denkt al snel aan technologie en disruptie. Bij CSU stellen we als hoogste doel dat innovatie, in welke verschijningsvorm ook, bijdraagt aan het leuker en lichter maken van het werk voor onze 16.000 medewerkers. Dat varieert van speelse VR-games om op veiligheid te trainen, tot het IoT-platform BeSense om gebouwen slimmer te maken en op het gebied van duurzaamheid met onze 100% circulaire bedrijfskleding. Ook de FM Coalitie – ons model om ketenpartners in Facility Management optimaal te laten samenwerken – is een vorm van innovatie. Waar je ook kijkt; overal liggen nog kansen om het vak van schoonmaken meer betekenis te geven. Voor de medewerkers, onze klanten en de samenleving.”
Geïnteresseerden kunnen het volledige benchmarkrapport opvragen via de website van CSU.
Bron: CSU

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren