• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Dringende oproep Ansell om PBM met digitale gebruiksaanwijzing te leveren

Nieuws 29 maart 2022

Dringende oproep Ansell om PBM met digitale gebruiksaanwijzing te leveren

Ansell heeft middels een open brief aan de Europese Commissie en regelgevende instanties dringend opgeroepen om de vereiste papieren gebruiksaanwijzingen bij persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) te vervangen door een digitale gebruiksaanwijzing. Hierdoor kan het milieu aanzienlijk worden ontzien.

Rikard Froberg, President Industrial Global Business Unit bij de wereldwijde marktleider op het gebied van persoonlijke beschermingsmiddelen, ondertekende de brief en drong op grond van de erkende reputatie van Ansell binnen de wereldwijde sector aan om de richtlijnen te herzien en om EU-lidstaten aan te moedigen actie te ondernemen.

Verspilling niet van deze tijd

Door te benadrukken dat verspilling niet van deze tijd is, maakt Ansell zich hard voor duurzaamheid door aan te geven wat de voordelen voor fabrikanten zijn wanneer ze digitale gebruiksaanwijzingen in B2B-omgevingen gaan gebruiken, iets wat in de praktijk al veel gebeurt voor medische hulpmiddelen.

Ansell wees op technologische ontwikkelingen en het gedrag van eindgebruikers en belicht daarmee een grote kans om verdere verspilling van natuurlijke hulpbronnen te vermijden. Naar schatting is alleen al voor de verkoop van beschermende producten in de EU op dit moment:

  • 10.500 ton papier per jaar nodig voor handleidingen:
  • dat komt neer op ongeveer 630 ha bos;
  • wat net zo groot is als 950 voetbalvelden;

Door digitale gebruiksaanwijzingen aan te moedigen, kan veel afval worden vermeden stelt Ansell

Gebruiksaanwijzingen zorgen ervoor dat werkgevers de juiste apparatuur kiezen voor hun medewerkers en dat die kunnen worden getraind in het veilige gebruik ervan. In de Europese Verordening betreffende Persoonlijke Beschermingsmiddelen (PBM) 2016/425 wordt niet uitdrukkelijk voorgeschreven dat gebruiksaanwijzingen op papier moeten worden gedrukt, maar in de richtlijnen van de Verordening inzake PBM is wel sprake van de vereiste dat er een papieren gebruiksaanwijzing bij PBM moet worden meegeleverd.

Het standpunt van Ansell komt voort uit de bedrijfsstrategie om verantwoord en responsief te ondernemen die is gebaseerd op helder gedefinieerde waarden en ambities op het gebied van duurzaamheid. Door drie hoofdgebieden te identificeren (betere samenleving, beter milieu en beter zakendoen), vraagt Ansell ook om de steun van regelgevers en autoriteiten bij het erkennen van toekomstige kansen die bijdragen aan deze ambities.

Ansell is op weg naar een betere omgeving

Ansell heeft aangegeven achter initiatieven te staan die onlangs zijn genomen door een aantal EU-lidstaten in verband met Richtlijn 94/62/EG. Er wordt gepleit voor het opstellen van een identificerend systeem voor verpakkingsmaterialen en verpakkingsafval. Dit draait met name om het vergroten van het bewustzijn over recycling onder eindgebruikers.

Complexe en verwarrende regels

Ansell waarschuwt echter voor toenemende complexiteit en de verwarring die onlangs is ontstaan nu er nieuwe richtlijnen en regelgeving zijn aangenomen in Italië en Frankrijk. Deze verwijzen gedeeltelijk naar het recyclen van PBM en het labelen van verpakkingen en verpakkingsmateriaal, waardoor de vrije circulatie van beschermingsproducten binnen de EU potentieel kan worden belemmerd.

Ansell: Een unieke kans voor bedrijfsverbetering

Ansell stelt dat dit gedeeltelijke en lokale beleid om verpakkingen individueel te labelen verwarrend kan zijn en negatieve gevolgen zou kunnen hebben op de bewustwording en het handelen van eindgebruikers in de hele EU.  Het doel van Ansell is om één geharmoniseerd recyclingslabel te maken voor verpakkingsmaterialen en verpakkingsafval.

Rikard Froberg benadrukt: “EU-regelgevers hebben de unieke kans om het voortouw te nemen en een geharmoniseerde benadering toe te passen die meer duidelijkheid biedt voor PBM-gebruikers wat betreft verpakkingen, duurzaam afvoeren en het recyclen van PBM-verpakkingen in de EU. We zijn ervan overtuigd dat dit uiteindelijk leidt tot een aanzienlijke en positieve impact op het milieu.”

Ontworpen om de verspreiding van nagemaakte en gevaarlijke PBM tegen te gaan

De ongekende vraag naar PBM tijdens de COVID-19-pandemie heeft ertoe geleid dat nieuwe en zelfs bestaande PBM-merken producten in de EU zijn gaan verkopen die niet voldoen aan de geldende regelgeving. De minimale beschermingsniveaus worden vaak niet gehaald of er wordt beweerd dat de producten een betere bescherming te bieden dan ze daadwerkelijk doen. Ondanks dat zijn ze door de prijs aantrekkelijk voor kopers.

Dergelijke praktijken nemen toe vanwege gebrekkig toezicht op de markt en de afwezigheid van strenge straffen op fraude. De toenemende hoeveelheid PBM die niet aan de regelgeving voldoet levert bovendien oneerlijke concurrentie op, kan misleidend zijn voor klanten en leidt tot onveilige werkomgevingen en mogelijke ongelukken.

Een betere gemeenschap vraagt om meer markttoezicht

Ansell neemt een aantal maatregelen om te verzekeren dat producten voldoen aan de regelgevingseisen en deze zelfs overtreffen en om de markt voor te lichten over de regelgeving. Deze omvatten strenge controlecriteria voor vrijgave en doorlopende productbeoordeling. Daarmee wordt verzekerd dat processen en producten voldoen aan eventuele gemaakte claims en dat daarop kan worden vertrouwd door zowel klanten als eindgebruikers. Het bedrijf traint bovendien distributeurs op het gebied van specifiek toezicht om producten die niet aan de regelgeving voldoen te melden bij de European Safety Federation.

Rikard Froberg zei tot slot: “Ansell streeft ernaar het milieu, de gemeenschap en onze sector te verbeteren. Met alle genoemde kwesties in gedachten, sporen we regelgevers en autoriteiten in de EU aan de markt beter te controleren en strenge straffen op te leggen wanneer er frauduleuze beschermingsmiddelen op de Europese markt worden gebracht. We hebben echt geen tijd te verliezen.”

Bron: Ansell

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer nieuws

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren