• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

De schoonmaker maakt het (on)mogelijk!

Nieuws 22 maart 2010

Hans Westerveld: De schoonmaker maakt het (on)mogelijk!

Door Hans Westerveld

Deze aanhef was een prachtige start en ‘pay off’ van een reclame campagne voor het promoten van het schoonmaakvak. Er dreigde tot enkele jaren terug een tekort aan beschikbare arbeidskrachten voor de bedrijfs schoonmaak. Met een budget van een paar miljoen euro’s heeft OSB busreclame, promotie via televisie ‘soap’s en televisie reclameblokken opgezet.

 

Ook werd een ‘glossy’ blad uitgegeven dat echter na een eerste editie niet werd geprolongeerd. In dit blad werd ingehaakt op een nieuwe lijn van werkkleding. Van dit momentum werd gebruik gemaakt om deze kleding door een aantal modellen op de ‘catwalk’ te laten showen. Ook de voorpagina werd voorzien van een uitdagend aantrekkelijk model in OSB werkkleding, waarbij overigens voldoende ruimte bleek onbedekte delen van het lijf te bewonderen. OSB voorzitter van destijds bleek ‘not amused’ evenals andere conservatieve OSB leden, met name vrouwen als ook mannen die hun echte mening moesten verhelen. Niet representatief voor de schoonmaakbranche vond men. Het bleek derhalve de laatste editie. Uw verslaglegger maakte deel uit van de redactie en had aangegeven dat de praktijk uitwijst dat vrouwelijk schoon in een reclame campagne meer opvalt dan een toelichting op een verzuimparagraaf in een OSB bijlage. Het blad ‘Schoon’ werd de nek omgedraaid.

 
Het geld voor deze campagne kwam niet uit de OSB begroting, maar uit de begroting van de RAS (Raad voor Arbeidsomstandigheden Schoonmaak). Dit is een gestructureerd polder overleg tussen OSB en vakbonden. De Ras is een uitvoering en controleorgaan van de cao voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche voor branche gebonden sociale aspecten waaronder pensioenvoorzieningen en allerhande overige bepalingen die geld kosten. Deze kosten worden door de schoonmaakbedrijven als werkgeverslasten in tarieven doorberekend. Dus hetgeen dat in de onderhandelingen voor een nieuwe cao wordt afgesproken wordt via de RAS ingevoerd dan wel op uitvoering gecontroleerd. Tijdens de onderhandelingen voor de nieuwe cao komt ook de bijdrage aan de vakbonden ter sprake. Vanuit de opcenten op het basisloon komt dat neer op ongeveer € 600.000,= voor een éénjarige cao.
 
Vinden de OSB en haar leden dat vervelend? Integendeel! Het spel dient gespeeld en gepolderd. Een voorganger van ISS meende een aantal jaren geleden uit de OSB te moeten stappen en zelf de onderhandelingen met bonden aan te gaan. Binnen een jaar was ISS weer lid van de OSB. Er bleek een gevaar van een bedrijfs cao die duurder zou zijn dan een landelijke cao. Bovendien werden de kosten en tijdsbesteding voor onderhandelingen met vakbondsleden, die alle tijd blijken te hebben, een geduchte tegenvaller. Dus met plezier is OSB akkoord met de vakbondsbijdrage en laten we ons koeieneren door lui die we zelf financieren. Kunnen we zelf aan het werk blijven met taken waarvoor we zijn ingehuurd. Op de barricaden mannen!
 

Hans Westerveld, CFM is directeur van Westex Facilitaire Dienstverlening. Hij is oud bestuurslid van het Algemeen Bestuur van OSB en oud bestuurslid van de vereniging van facility managers IFMA Holland.

 

Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl

 

 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Uitleg voor de ZZP praktijk na de lang verwachte Deliveroo zaak

Van onze partner The Legal Company

Is de ZZP-er nou een echte Wolf in Schaapskleren of zijn er nog roodkapjes?!

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren