Schoonmaakbedrijf CSU opende op 27 juni 2018 op het Udense hoofdkantoor de deuren van het Innovatielab. Een creatieve hotspot ingericht met circulair meubilair, vervaardigd van afval uit de organisatie. Hiermee is CSU, naar eigen zeggen, het eerste schoonmaakbedrijf ter wereld dat van restmateriaal nieuwe producten ontwikkelt.
“Innovatie zit in het DNA van CSU. Continu denken we na over de volgende stap om onze dienstverlening te verhogen”, vertelt Elke Wirtz, specialist Innovatie bij CSU. “Daarbij zetten we onze visie om in verrassende concepten. Na onder andere het sensorsysteem ‘BeSense’ en het samenwerkingsmodel ‘FM Coalitie’, is het Innovatielab opnieuw een concrete weerspiegeling van onze innovatieve ambities. De ruimte moet gebruikers dan ook prikkelen om na te denken over de dag van morgen. Bijvoorbeeld over circulariteit en hoe je daarmee actief aan de slag gaat. Minder afval weggooien, meer afval upcyclen door het een nieuw leven te geven.”
100% circulair
Het Innovatielab is bedoeld voor medewerkers, maar gasten zijn uiteraard ook welkom. De ruimte bestaat uit een formeel en informeel deel, en is daarom geschikt voor diverse doeleinden. Van flexwerken, overleggen en brainstormen tot relaxen. Alle meubels zijn geupcycled uit afval. Zo bestaan de lampen volledig uit oude cd’s en is de salontafel gemaakt van door CSU gebruikte stofzuigers.
“Deze materialen kunnen we keer op keer gebruiken, ook voor nieuwe meubels. Dit maakt de inrichting dus honderd procent circulair”, aldus Wirtz.
Het Innovatielab is ontwikkeld in samenwerking met Triboo, dat ook het circulaire interieur van onder andere Triodos Bank en PostNL ontwierp.
Impact maken
Met het Innovatielab zet CSU weer een nieuwe stap in een circulaire toekomst. Al eerder kondigde het schoonmaakbedrijf aan dit jaar alle bedrijfskleding te vervangen voor een nieuwe circulaire kledinglijn, gemaakt van gerecyclede kleding en garens van petflessen.
Wirtz: “In Nederland gooien we jaarlijks vele tonnen afval weg. Daarom nemen wij ook hierin onze verantwoordelijkheid. Circulariteit is bij ons geen punt van aandacht, maar van actie. Doordat we landelijk bij zoveel klanten over de vloer komen, kunnen we echt impact maken.”