• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Congres Alpha: Schoonmaakbranche zoekende met Code

Nieuws 17 april 2013

Congres Alpha: Schoonmaakbranche zoekende met Code

De schoonmaakbranche is twee jaar na invoering van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag nog zoekende naar de praktische uitwerking ervan en hoe opdrachtgevers de vertaling naar innovatief aanbesteden kunnen realiseren. Dit schrijft organisator Alpha Adviesbureau als conclusie naar aanleiding van de conferentie “Innovatief Aanbesteden” die recentelijk met vertegenwoordigers van een aantal ketenpartners in Assen plaatsvond.

 

Een van de belangrijkste winstpunten van de Code was volgens de aanwezigen dat opdrachtgevers inmiddels dulden dat er minimaal twee maanden tijd tussen contractwisselingen zijn. Dit biedt bedrijven en werknemers meer gelegenheid om zich op de nieuwe situatie in te stellen.

 

Wel vroegen partijen in de keten zich hardop af of de Code inmiddels de beoogde verbeteringen heeft opgeleverd. Het document is in 2011 geïnitieerd (en inmiddels door ruim 700 ketenpartners getekend) als uitvloeisel van de spraakmakende stakingen in 2010 om de omstandigheden van schoonmaakpersoneel te verbeteren.
 
De discussie toonde aan dat partijen de nodige stappen moeten zetten. De code is nog niet concreet genoeg. De wens is ‘de mensen’ nog meer centraal te stellen. De Code Commissie werkt aan het concretiseren van de borging om afspraken voor personeelsverbeteringen te garanderen.
 
Traditioneel
Het zou in dit verband wenselijk zijn niet altijd de goedkoopste offerte te honoreren. De jaren voor de stakingen hebben bewezen dat een steeds lagere offerteprijs uiteindelijk ten koste gaat van werknemers maar evenzeer van de branche in zijn algemeen. Traditioneel aanbesteden is op basis van gevraagde kwaliteit met daarbij de goedkoopste aanbieder.
 
Tegenwoordig opereert men vaker op basis van zogeheten EMVI (economisch meest voordelige inschrijving) en BVP (Best Value Procurement). Dat wil zeggen: meer te gunnen op waarde. De voorwaarde is echter wel dat de opdrachtgever van het schoonmaakwerk over een goede facilitaire dienst (inkoper) beschikt. Mist deze specifieke expertise en beheercapaciteit dan is deze oplossing vele malen duurder dan de traditionele methodes en tijdrovender.
 
Objectief

Tijdens de conferentie werd ook gesproken over subjectiviteit, die lastig te voorkomen lijkt. Niettemin behoort aanbesteden zo objectief mogelijk te zijn. Menigeen stelde daarom de vraag wat in de branche nu eigenlijk ‘innovatief aanbesteden’ betekent. En wat is beste aanbestedingsmethodiek? Gaat de praktijk dit de komende tijd aantonen?

 

Overwegingen bij deze probleemstelling:
  • Hoe bepalen we van te voren het budget (gebeurt nu vooral op basis van historie/ervaringen);
  • Een goed beheer van een contract is noodzakelijk;
  • BPV en uitvragen met behulp van open vragen is subjectief;
  • Er is weliswaar een ‘best practice – worst practice’ voor opdrachtgevers, maar waarom niet voor opdrachtnemers?
Concluderend: Traditioneel aanbesteden is in de schoonmaakbranche nog steeds springlevend. Versterk wel de positie van schoonmaakfunctionaris. Grote opdrachtgevers kunnen innovatief aanbesteden, maar voor kleine(re) opdrachtgevers (zoals schoolbesturen, kleine gemeenten e.d.) moet het wel hanteerbaar en uitvoerbaar blijven. Daarvoor is BVP waarschijnlijk nog niet haalbaar.
 
Op de foto v.l.n.r.: Elbert-Jan Hesse (directeur NOVON Schoonmaak), Jan Kampherbeek (districtshoofd CNV Vakmensen), Hendrik-Jan Huzen (opdrachtgever: ROC Landstede), Patrick de Groot (directeur business-unit Noord-Oost schoonmaakonderneming CSU) en Kirsten de Jong (intermediair/Alpha Adviesbureau).
 
www.alpha-adviesbureau.nl
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend
19 jan

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren