• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

Het laatste nieuws voor de professionele schoonmaak

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • Innovi
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Contact
  • 🛒

Congres Alpha: Schoonmaakbranche zoekende met Code

Nieuws 17 april 2013

De schoonmaakbranche is twee jaar na invoering van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag nog zoekende naar de praktische uitwerking ervan en hoe opdrachtgevers de vertaling naar innovatief aanbesteden kunnen realiseren. Dit schrijft organisator Alpha Adviesbureau als conclusie naar aanleiding van de conferentie “Innovatief Aanbesteden” die recentelijk met vertegenwoordigers van een aantal ketenpartners in Assen plaatsvond.

 

Een van de belangrijkste winstpunten van de Code was volgens de aanwezigen dat opdrachtgevers inmiddels dulden dat er minimaal twee maanden tijd tussen contractwisselingen zijn. Dit biedt bedrijven en werknemers meer gelegenheid om zich op de nieuwe situatie in te stellen.

 

Wel vroegen partijen in de keten zich hardop af of de Code inmiddels de beoogde verbeteringen heeft opgeleverd. Het document is in 2011 geïnitieerd (en inmiddels door ruim 700 ketenpartners getekend) als uitvloeisel van de spraakmakende stakingen in 2010 om de omstandigheden van schoonmaakpersoneel te verbeteren.
 
De discussie toonde aan dat partijen de nodige stappen moeten zetten. De code is nog niet concreet genoeg. De wens is ‘de mensen’ nog meer centraal te stellen. De Code Commissie werkt aan het concretiseren van de borging om afspraken voor personeelsverbeteringen te garanderen.
 
Traditioneel
Het zou in dit verband wenselijk zijn niet altijd de goedkoopste offerte te honoreren. De jaren voor de stakingen hebben bewezen dat een steeds lagere offerteprijs uiteindelijk ten koste gaat van werknemers maar evenzeer van de branche in zijn algemeen. Traditioneel aanbesteden is op basis van gevraagde kwaliteit met daarbij de goedkoopste aanbieder.
 
Tegenwoordig opereert men vaker op basis van zogeheten EMVI (economisch meest voordelige inschrijving) en BVP (Best Value Procurement). Dat wil zeggen: meer te gunnen op waarde. De voorwaarde is echter wel dat de opdrachtgever van het schoonmaakwerk over een goede facilitaire dienst (inkoper) beschikt. Mist deze specifieke expertise en beheercapaciteit dan is deze oplossing vele malen duurder dan de traditionele methodes en tijdrovender.
 
Objectief

Tijdens de conferentie werd ook gesproken over subjectiviteit, die lastig te voorkomen lijkt. Niettemin behoort aanbesteden zo objectief mogelijk te zijn. Menigeen stelde daarom de vraag wat in de branche nu eigenlijk ‘innovatief aanbesteden’ betekent. En wat is beste aanbestedingsmethodiek? Gaat de praktijk dit de komende tijd aantonen?

 

Overwegingen bij deze probleemstelling:
  • Hoe bepalen we van te voren het budget (gebeurt nu vooral op basis van historie/ervaringen);
  • Een goed beheer van een contract is noodzakelijk;
  • BPV en uitvragen met behulp van open vragen is subjectief;
  • Er is weliswaar een ‘best practice – worst practice’ voor opdrachtgevers, maar waarom niet voor opdrachtnemers?
Concluderend: Traditioneel aanbesteden is in de schoonmaakbranche nog steeds springlevend. Versterk wel de positie van schoonmaakfunctionaris. Grote opdrachtgevers kunnen innovatief aanbesteden, maar voor kleine(re) opdrachtgevers (zoals schoolbesturen, kleine gemeenten e.d.) moet het wel hanteerbaar en uitvoerbaar blijven. Daarvoor is BVP waarschijnlijk nog niet haalbaar.
 
Op de foto v.l.n.r.: Elbert-Jan Hesse (directeur NOVON Schoonmaak), Jan Kampherbeek (districtshoofd CNV Vakmensen), Hendrik-Jan Huzen (opdrachtgever: ROC Landstede), Patrick de Groot (directeur business-unit Noord-Oost schoonmaakonderneming CSU) en Kirsten de Jong (intermediair/Alpha Adviesbureau).
 
www.alpha-adviesbureau.nl
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
11 dec

​Een schoon kantoor met Tork

Wat zijn de financiële consequenties van de hervorming van flexibele arbeidscontracten
11 dec

Wat zijn de financiële consequenties van de hervorming van flexibele arbeidscontracten

Kabinet wil mkb vrijstellen van CO₂-rapportage woon-werkverkeer
11 dec

Kabinet wil mkb vrijstellen van CO₂-rapportage woon-werkverkeer

Wat is een nieuwe collega in de schoonmaak waard?
10 dec

Werving in de schoonmaak: wat is een nieuwe collega in de schoonmaak waard?

Schoonmakers Schiphol in actie tegen voorgenomen bezuiniging
9 dec

Schoonmakers Schiphol in actie tegen voorgenomen bezuiniging

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Beschermd: ​Een schoon kantoor met Tork

Kabinet wil mkb vrijstellen van CO₂-rapportage woon-werkverkeer

Kabinet wil mkb vrijstellen van CO₂-rapportage woon-werkverkeer

Wat zijn de financiële consequenties van de hervorming van flexibele arbeidscontracten

Wat zijn de financiële consequenties van de hervorming van flexibele arbeidscontracten

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Logo Clean Totaal

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Adverteren
  • Vacatures
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand