• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Column Jack Joosse

Nieuws 12 augustus 2009

Column Jack Joosse
Ecologisch of economisch, allebei of geen van beide?

 

In tijden van recessie is het in het kader van MVO best lastig aan ondernemers te vragen iets meer geld uit te geven en te kiezen voor duurzame oplossingen. Ecologische producten zijn bijvoorbeeld vaak net iets duurder dan traditionele producten, vragen gewenning en dus extra tijd en wie zit daar op te wachten?
 
Iedereen heeft er de mond vol van dat we anders om moeten gaan met moeder aarde omwille van onszelf en onze kinderen. Maar, als het puntje bij het paaltje komt, wie is er dan, ten koste van eigen buidel, bereid te kiezen voor het groene alternatief? Vaak worden we door de overheid gedwongen maar er is nog heel veel speelruimte zelf in te vullen, het één gewetenstechnisch misschien wat comfortabeler dan het andere. Ziet u onderweg bijvoorbeeld ook steeds meer van die Toyota Priussen? Ik wel en ik snap dat ook wel. 14% bijtelling, geen BPM, dat tikt lekker aan. Maar dan wel ten gunste van de eigen buidel. Kijk, dat bedoel ik hier dus niet.
 
Nee, ik heb het hier over de kleine(re) ondernemer. De kleine ondernemer die, en neem het hem eens kwalijk, op dit moment niet zo snel genegen zal zijn productgebruik om te gooien ten gunste van een groen alternatief. Redenerend met een portemonneeblik leidt dit alleen maar tot kostprijsverhoging en dus druk op de marges. Prijsverhogingen zijn “out of the question.”. Al met al, dat eco-denken komt beter uit in tijden van hoogconjunctuur, nu even niet…
 
Zijn we dan zulke “slechteriken”? Nee hoor, helemaal niet! We doen samen echt een heleboel goede dingen, óók voor het milieu. Mar in deze moeilijke tijden zou ik voor alles willen zeggen: alle kleine beetjes helpen! Denk dus logisch na en kijk wat binnen de marges van je mogelijkheden ligt. Vaak is dat meer dan je denkt. En het is lang niet altijd een kwestie van geld.
 
Jack Joosse (j.joosse@savantis.nl) is Bedrijfsadviseur Sector Schoonmaak en Glazenwassen bij Savantis en lid van de redactieraad van Clean Totaal.
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”
28 mrt

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Uitleg voor de ZZP praktijk na de lang verwachte Deliveroo zaak

Van onze partner The Legal Company

Is de ZZP-er nou een echte Wolf in Schaapskleren of zijn er nog roodkapjes?!

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren