• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

"Code Goed Opdrachtgeverschap" van start!

Nieuws 15 juli 2010

Code Goed Opdrachtgeverschap van start!
Onder voorzitterschap van Kees Blokland, voormalig Directeur P&O van de NS, gaan werkgevers, vakbonden, opdrachtgevers, overheid en intermediairs nog deze zomer om de tafel zitten om te komen tot een “Code Goed Opdrachtgeverschap” voor de Nederlandse schoonmaakbranche.
 
In mei van dit jaar waren de werkgevers en vakbonden na een historisch lange staking overeengekomen om samen met de opdrachtgevers een code op te stellen. Hierin zal worden vastgelegd hoe een eerlijkere concurrentie op basis van een goede prijs- en kwaliteitverhouding in de schoonmaakmarkt tot stand kan komen. De commissie wil uiterlijk 1 december haar eindrapportage aan de werkgevers- en werknemersorganisaties aanbieden.
 
Kees Blokland, voorzitter van de commissie “Code Goed Opdrachtgeverschap”: “Door de hevige concurrentie in de schoonmaakbranche, mede als gevolg van de wijze van aanbesteding en sterk verkorte contractduur, staan de prijzen sterk onder druk. Dit vertaalt zich door in een dalende kwaliteit van het schoonmaakwerk en een toenemende werkdruk voor de schoonmaakmedewerkers. Hierdoor zijn de arbeidsverhoudingen steeds meer onder druk komen te staan. Dit kwam duidelijk naar voren in de moeizaam verlopen CAO-onderhandelingen van dit jaar. Tijdens de acties van de vakbonden zijn ook opdrachtgevers aangesproken op de indirecte verantwoordelijkheid die zij hebben voor de arbeidsomstandigheden en behandeling van schoonmakers die bij hen werken. Enkele grote opdrachtgevers hebben aangegeven met CAO-partijen te willen overleggen om deze gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een blijvende verbetering van de verhoudingen in de schoonmaakbranche vorm en inhoud te geven in een “Code Goed Opdrachtgeverschap”. Het is uniek dat de betrokken partijen nu om de tafel zitten om in deze onmisbare branche tot eerlijke aanbestedingen te komen”.
                                                                          
De ontwikkeling van de beoogde code geeft ook goede impulsen voor goed werkgeverschap in de schoonmaakbranche. Het zal de komende jaren vanzelfsprekend moeten worden dat door een algemeen aanvaard keurmerk voor de branche een gemeenschappelijk kwaliteitsniveau wordt gegarandeerd. Goed opdrachtgeverschap en goed werkgeverschap zijn twee kanten van een medaille.
 
Door werkgevers- en werknemersorganisaties in de schoonmaakbranche is nu een commissie ingesteld, die een voorstel voor een code gaat uitwerken. De commissie staat onder leiding van Kees Blokland als onafhankelijk voorzitter en bestaat verder uit vertegenwoordigers van opdrachtgevers (privaat en publiek), werkgevers en werknemers. De commissie kan zich laten bijstaan door externe deskundigen. De overige leden van de commissie zijn:
– Mari Martens (bestuurder FNV Bondgenoten, cao-onderhandelaar)
– Margriet Kraamwinkel (beleidsmedewerker FNV Bondgenoten)
– Jan Kampherbeek (bestuurder CNV, cao-onderhandelaar)
– Rob Westerlaken (directeur Facility Services International bij Vebego International / bestuurslid OSB)
– Bert Wernke (directeur Nederrijn Groep / bestuurslid OSB)
– Ab Tetteroo (portfoliomanager Inkoop Facilitair, ministerie van Binnenlandse Zaken)
– Peter Specker (kwartiermaker Categoriemanagement Schoonmaak, ministerie van OCW)
– André de Reus (namens VMS)
– Jan Kerstens (hoofd Arbeidsvoorwaarden en Sociale Zekerheid OSB, cao-onderhandelaar, namens OSB)
– Opdrachtgevers
 
www.osb.nl
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend
19 jan

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren