• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Code Commissie trots op waardering in sociaal akkoord

Nieuws 25 april 2013

Code Commissie trots op waardering in sociaal akkoord

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag voor de schoonmaak- en glazenwasserbranche wordt in het sociaal akkoord benoemd als hét voorbeeld voor aanbestedingspraktijk in Nederland. Voorzitter Kees Blokland: “Deze erkenning is een enorme steun in de rug van de Code Commissie. Wij zijn er trots op dat we door de Code de enorme prijsconcurrentie in de schoonmaakbranche helpen tegen te gaan. ”

 
Sinds de introductie van de Code stimuleert de Commissie het gedachtegoed verder door voorlichting, benchmarken en het communiceren over best en bad practices. Zo is de Commissie onder meer actief met het voeren van gesprekken met bedrijven die de Code met voeten treden. Blokland: ‘We hebben bewust gekozen om na advisering en waarschuwingen, gele kaarten uit te delen. Dit heeft geleid tot menige aanpassing van de aanbesteding en/of terugtrekking ervan. We merken heel duidelijk dat bij de aanbesteding niet alleen naar de prijs wordt gekeken, maar dat ook de kwaliteit van de uitvoering van de schoonmaak wordt meegewogen. Dat heeft een positieve uitwerking op het vak, de professional en de branche. Er is daadwerkelijk ‘beweging’ ontstaan in een markt die al meer dan 15 jaar met een enorme prijserosie te maken had. En daar zijn we als Code Commissie enorm trots op.’
 
Verbreding
In het sociaal akkoord geeft de Stichting van de Arbeid aan dat zij wil bevorderen dat de Code wordt uitgebreid naar andere sectoren. ‘Dat geeft veel voldoening en steunt ons in onze inspanningen”, concludeert de tevreden voorzitter.
 

Lees ook het artikel: Code slaat vleugels uit naar andere sectoren

 

Noot redactie: 

In het sociaal akkoord lezen we op pagina 24 bij het kopje aanbesteding het volgende:

 

Ad 3. Aanbesteding:
  • De verantwoordelijkheden en regelgeving bij aanbesteding dienen beter geregeld te worden: zowel opdrachtgever als inlener zijn aansprakelijk en verantwoordelijk. 
  • De Stichting wil bevorderen dat de Code Verantwoord Marktgedrag wordt uitgebreid naar andere sectoren onder transparante voorwaarden. 
  • Bij aanbesteding, uitbesteding of (schijn)faillissement volgen de werknemers, die het betreffende werk doen, het werk met behoud van arbeidsvoorwaarden. Bezien zal worden of, en zo ja hoe, de Wet overgang van onderneming moet worden aangepast. 
  • Toepassing van het (geratificeerde) ILO verdrag 94. Nagegaan moet worden hoe kan worden bevorderd dat de arbeidsvoorwaarden bij publieke aanbesteding het niveau van de gebruikelijke cao respecteren.
  • Bij aanbesteding moet het gebruik van nul urencontracten tot uitzonderlijke situaties worden beperkt. (Zie verder bij min-max- en nulurencontracten.)
Voor wie het hele sociaal akkoord wil lezen klik hier.  

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren