• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Code Commissie reikt Best & Bad Practice Award 2012 uit

Nieuws 17 januari 2013

Code Commissie reikt Best & Bad Practice Award  2012 uit

NedTrain, Hago Rail Services en FNV Bondgenoten ontvingen op 17 januari de Best Practice Award 2012 vanwege de unieke samenwerking bij de toepassing van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwassersbranche. Ieder voor zijn eigen aandeel en als voorbeeld van ketensamenwerking. 

 
Kees Blokland, de voorzitter van de commissie Code, gaf de winnaars en de ruim 100 aanwezige gasten in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch, een kijkje in het juryrapport. Hierin is beargumenteerd waarom het grootste schoonmaakcontract in Nederland deze Award heeft gewonnen.
 
Voorafgaande aan de uitreiking gaf Nol Groot, hoogleraar management in complexiteit Open Universiteit, aan de hand van sprekende praktijksituaties aan dat medewerkers een groot zelfsturend vermogen hebben. Zo liet hij twee korte films zien: een van een kruispunt waarin het verkeer op een georganiseerd wijze werd gestuurd en een van een kruispunt waar verkeersdeelnemers het zelf moesten ‘regelen’. Verrassend genoeg gebeurden de meeste ongelukken op het georganiseerd kruispunt. Zijn conclusie: managers, laat medewerkers doen waar ze goed in zijn.
 
Goede ketensamenwerking
Doe waar je goed in bent. Dat is één van de uitgangspunten in de samenwerking tussen de award winnaars. Eric de Kroon van NedTrain: “De schoonmaakbranche heeft verstand van schoonmaken. Ik als opdrachtgever niet. Maar ik wil niet ontzorgd worden. Ik wil het samen doen.”
 
Uit het juryrapport blijkt dat de drie award winnaars hun ketensamenwerking op praktische wijze vormgeven. Zo informeren NedTrain en Hago Rail Services samen alle schoonmakers over komende wijzigingen en hebben zij het blad Samen vooruit!, samen werken aan schone treinen uitgebracht. Samen met FNV Bondgenoten hebben beide organisaties met regelmaat overleg en zijn er afspraken gemaakt om de kwaliteit van schoonmaak en de arbeidsomstandigheden van de schoonmakers te optimaliseren.
 
“Het wantrouwen van de schoonmakers is weggenomen doordat wij als schoonmakers erbij betrokken worden. Doordat we erbij horen”, aldus Kapi Lijfrock van FNV Bondgenoten. Sietske de Jong van Hago Rail Services beaamt het belang van samenwerking en respect voor de schoonmaker, en voor het vak. “Wij steken in op het sociale aspect. Dat is voor ons belangrijk. Voor ons is het winnen van deze award een mogelijkheid om nog meer partners mee te krijgen”, zo meent de Jong.
 
Op de vraag van Kees Blokland wat de samenwerking in 2013 brengt, ligt voor de winnaars het accent op veiligheid, kwaliteit en aandacht. Zo willen zij verbeterkansen blijven zien door meer gebruik te maken van het vakmanschap van de schoonmakers, en door aandacht te hebben voor veiligheid en kwaliteit. Door met elkaar in gesprek te blijven. Dat is volgens hen de mogelijkheid om een goede ketensamenwerking te creëren.
 
Hoe het niet moet

De voorzitter van de commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag reikte niet alleen een Best Practice Award uit. De Bad Practice Award 2012 werd toegekend aan Gemeente Delfzijl. Uit het juryrapport kwam naar voren dat de gemeente bij haar aanbesteding glasbewassing het gunningscriterium laagste prijs hanteerde zonder deze keuze te onderbouwen. Bovendien wijst de praktijk uit dat de gemeente de Code niet hanteert terwijl zij volharden dit wel te doen.Ook nadat de commissie Code de gemeente herhaaldelijk had geïnformeerd over de Code en de mogelijkheden om een aanbesteding conform de Code op te stellen, heeft de gemeente haar aanbesteding glasbewassing niet herzien.

 

Awards in 2013
Met de uitreiking van de Best Practice en de Bad Practice Award laat de commissie Code onder meer zien dat het toepassen van de Code op velerlei manieren mogelijk is. Niet alleen werkt dit inspirerend en motiverend, maar ook: goed voorbeeld, doet immers goed volgen.
 
De uitreiking van 17 januari krijgt zeker een vervolg. Op dit moment is de commissie Code al druk bezig met de voorbereidingen voor de Best Practice of Bad Practice Award 2013.

 

Op de foto v.l.n.r.: de heer van Diete (NedTrain), de heer Kamer (FNV Bondgenoten) en de heer Meier (Hago Rail Services).

 
www.codeverantwoordelijkmarktgedrag.nl
 
 
 
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend
19 jan

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren