• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Code Commissie laat tanden zien

Nieuws 7 oktober 2011

Aanbesteding Cromstrijen naar CSU en Adiar

De Commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag heeft, na getipt te zijn door een OSB-lid, haar tanden laten zien richting Gemeente Cromstrijen en de aanbestedende dienst. Er zou sprake zijn van een “laagste prijs” als gunningscriterium. 

 

De begeleiding van de aanbesteding is in handen van Stichting Inkoopbureau West-Brabant, een  gezamenlijke dienst van een aantal gemeenten (www.inkoopbureauwestbrabant.nl).

 

Daarnaast heeft de Commissie, middels een brief, OSB-leden er op geattendeerd dat deze aanbesteding strijdig is met de Code. Met zorgvuldige bewoordingen (de NMA kijkt immers  nauwlettend toe) wijst de Commissie OSB-leden op paragraaf 2 van de Code en zodanig te offreren dat recht wordt gedaan aan deze paragraaf.

 

Ook sceptici onder ons zullen met dit signaal moeten erkennen dat de Code Commissie meer is dan een papieren tijger. Het is ook de eerste vingeroefening voor OSB-leden om te laten zien dat het nu menens is om de bakens in de branche definitief te verzetten. 

 

Wij kunnen u de garantie geven dat het verdere verloop van deze aanbesteding de warme belangstelling geniet van de redactie van Clean Totaal.  

 

Lees hier de brief van de Code Commissie aan alle OSB-leden (PDF).    

 

Lees hier de reactie van Stichting Inkoopbureau West-Brabant.

 

Volg hier de discussie over dit onderwerp in de Clean Totaal LinkedIngroep.

Al meer dan 70 reacties!

 

Redactie Clean Totaal.

Reageren: redactie@www.cleantotaal.nl

 

Reacties: 

 

07-10-11 – Edwin de Ruiter, Bubbels Facilitaire Diensten

Mijn complimenten zoals U het artikel heeft opgesteld over de Code Commissie. Het met naam en toenaam noemen van bedrijven die in strijd handelen met een bepaalde overeenkomst was een aantal jaren geleden toch niet mogelijk. Na mijn eerste mailtje van 18 augustus aan de Commissie kon ik mij niet voorstellen dat deze tip zo zou uitpakken. Wat mij wel verwonderd is dat er verder geen meldingen zijn gedaan over deze aanbesteding. Een aantal OSB bedrijven pakt het nu op om hoog van de toren te blazen. Mijn vraag is dan of zij zonder de melding van de OSB toch zouden inschrijven op deze aanbesteding. Ik hoop dat jullie dit verhaal op de voet blijven volgen.

 

08-10-11 – John Tabbers, aanbestedingsspecialist
Uw artikel “Commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag laat haar tanden zien” –richting Gemeente Cromstrijen- is bijna hilarisch en wel om de volgende redenen:
1 -De Europese regelgeving inzake aanbestedingen schrijft voor dat twee gunningscriteria toegepast mogen worden –uiteraard niet gelijktijdig-: het criterium ‘laagste prijs’ en het criterium ‘economisch meest voordelige inschrijving (EMVI)’’ . Zolang deze regelgeving niet gewijzigd is, staat het aanbesteders vrij om te kiezen welk gunningscriterium gehanteerd wordt.
2 – Art. 1.1 lid 1 van de Code stelt “Opdrachtgevers wegen in het aanbestedingsproces alle aspecten zorgvuldig af waarbij zij: 1. sturen op het gunningscriterium ‘de economisch meest voordelige inschrijving’ en niet op ‘de laagste prijs’ etc.
Echter: een slimme aanbesteder die de kool en de geit wil sparen, kiest voor het gunningscriterium EMVI maar formuleert de kwalitatieve eisen en wensen zodanig dat (vrijwel) alle inschrijvers hieraan kunnen voldoen. Hierdoor hebben deze kwalitatieve eisen en wensen geen onderscheidend effekt meer en zijn wij weer terug bij af: de prijsfactor bepaalt aan wie gegund wordt terwijl aanbesteder breedgrijnzend voldoet aan de Code.
3 – De Gemeente Cromstrijen heeft de Code niet ondertekend en heeft er derhalve geen boodschap aan.
4 – Ook als de inschrijvers collectief zouden besluiten om in te schrijven tegen hogere tarieven dan gebruikelijk –en wie ziet dit gebeuren?- , geldt nog steeds dat de relatief laagste prijs de winnaar wordt. Ergo, het uitbannen van het criterium ‘laagste prijs’ zoals beoogd in de Code is een lippendienst.
 
Conclusie:

Ondanks al mijn waardering voor de doelstellingen van de Code, lijkt deze actie mij niet een weg die effect zal gaan scoren. Liever zag ik een inhoudelijke beoordeling van het bestek vanuit het gezichtspunt: ‘is hier sprake van een evenwichtige relatie tussen aanbesteder en inschrijver en wordt er in afdoende mate rekening gehouden met respectievelijk blijk gegeven van een respectering van CAO-aspecten’. Juist door ‘afwijkingen’ te signaleren en openbaar te maken – zie ook mijn artikel over wurgcontracten – komt er wellicht een discussie op gang gericht op het bereiken van de doelstellingen die door de Commissie beoogd worden.

 

 

Volg de discussie over dit item in de Clean Totaal LinkedIngroep. 

 

 

 
 
 

 

 

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren