• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Code Commissie geeft uitleg bij gele kaart SMC Consultancy

Nieuws 31 oktober 2014

Opleidingsverplichting CAO: Gele kaart voor Keurmerken?

Nadat SMC Consultancy 29 oktober jl. zelf reeds meldde zich terug te trekken als Code ondertekenaar komt vandaag de Code Commissie Verantwoordelijk Marktgedrag zelf met een persbericht naar buiten met uitleg over de uitgedeelde gele kaart aan de schoonmaakintermediair uit Zaltbommel. De Code Commissie stelt dat SMC Consultancy opdrachtnemers onkosten oplegt bij aanbestedingstrajecten, voor contractbeheer en kwaliteitscontroles. ‘Dit is niet in het belang van de Code, maar ook niet van adviesbureaus, opdrachtgevers, opdrachtnemers en schoonmakers’, aldus de Code Commissie.

 

Het uitreiken van een gele kaart gaat niet over ‘één nacht ijs’, zo stelt de Code Commissie. Er zijn in 2013 en 2014 diverse gesprekken gevoerd met SMC Consultancy over de vereiste aanpassingen in het kader van verantwoordelijk zaken doen met elkaar. In dat kader beloofde SMC onder meer haar werkwijze aan te passen. De gesprekken met betrekking tot deze aanpassingen verliepen volgen de Code Commissie transparant en constructief.

 

In strijd met de Code

De Code Commissie wijst erop dat de gele kaart is uitgereikt aan SMC omdat zij in strijd handelde met de regels van de Code: een opdrachtnemer mag niet dubbel verdienen aan een opdracht. De Code Commissie stelt: ‘SMC heeft tot nog toe de begeleiding bij de aanbestedingen voor schoonmaakwerk aan de begeleiding en controle achteraf gekoppeld. Daarbij verplicht de opdrachtnemer zich gedurende de duur van de overeenkomst tussen opdrachtgever en SMC kwaliteitsmetingen door SMC tegen betaling te laten uitvoeren. En neemt SMC dus beloningen aan van anderen dan de opdrachtgever, die op zich al betaalt voor contractbeheer en kwaliteitszorg. Dit zijn vaststaande gegevens die uit de aanbestedingsdocumenten zijn op te maken. SMC heeft in gesprekken met de commissie Code aangegeven deze punten te willen aanpakken. Ook de tarieven die zij voor het contactbeheer en de kwaliteitscontroles hanteert, zouden worden bijgesteld tot wat, binnen ruime marges, gebruikelijk is in de branche’.

 

Geen druk

Code Commissie voorzitter Blokland: ‘Gedurende de gesprekken die we met elkaar hadden is er op geen enkele wijze door de commissie druk uitgeoefend om een verdienmodel op te leggen. Integendeel, de commissie verwelkomde de initiatieven die SMC zelf beoogde te nemen in het aanpassen van haar werkwijze. Dat SMC zich nu terugtrekt als ondertekenaar van de Code is spijtig, en een slecht signaal.’

 

EMCAS

De Code Commissie handhaaft haar beleid om koppelverkoop door adviesbureaus en adviseurs in schoonmaakdienstverlening te bestrijden. Men voelt zich hierin gesteund door EMCAS, de vereniging voor schoonmaakadviseurs. Blokland: ’Koppelverkoop is ook voor hen een belangrijk speerpunt.’

EMCAS heeft onlangs zijn gedragscode op dit punt aangescherpt: in het kader van een opdracht mag de EMCASadviseur geen beloning, in welke vorm dan ook, aannemen van een ander dan zijn opdrachtgever.

 

www.codeverantwoordelijkmarktgedrag.nl

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren