• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Code Commissie geeft HoLaPress gele kaart

Nieuws 5 april 2013

Opleidingsverplichting CAO: Gele kaart voor Keurmerken?
De commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag heeft HoLaPress Congresbureau op de vingers getikt voor de wijze waarop zij mensen uitnodigt voor de cursus Schoonmaakmanagement. De uitnodiging heeft namelijk de titel ‘Hoelang nog teveel betalen voor bedrijfsschoonmaak?’. Alsof er in alle schoonmaakcontracten nog heel veel financiële ruimte zit. De reactie van HoLaPress geeft weinig reden aan te nemen dat zij open staat voor advies over de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Reden voor de commissie Code om een gele kaart uit te delen.
 
Door diverse schoonmaakbedrijven en opdrachtgevers, ondertekenaars en niet-ondertekenaars, is de commissie Code de afgelopen week benaderd over de titel en de inhoud van de eerder genoemde uitnodiging. De commissie heeft hierop contact gehad met HoLaPress Congresbureau. Hun reactie is duidelijk maar rechtlijnig. ‘Onze aansporing gaat niet over geld, maar over efficiëntie; namelijk schoonmaakmanagement’. ‘Het gaat in onze cursus en zijn aankondiging NIET over geld, maar over hoe een opdrachtgever door middel van een beter management meer rendement van zijn uitgegeven euro’s kan bereiken’, geeft HoLaPress Congresbureau als reactie.
 
Verkeerde been
Efficiëntie en meer rendement door middel van een beter management zijn zaken die in lijn liggen met de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Maar dit is niet terug te zien in de titel of omschrijving van de cursus. Woorden als ‘teveel betalen voor bedrijfsschoonmaak’, ‘meer meters betalen dan er in werkelijkheid zijn’, ‘gewoon niet de prestatie krijgen, waarvoor wel wordt betaald’, zetten deelnemers op het verkeerde been. Alsof er in alle schoonmaak¬contracten nog heel veel financiële ruimte zit.
 
Terechte gele kaart
Het feit dat het congresbureau vasthoudt aan haar standpunt, en daarmee de Code-regels met voeten treedt, is voor de commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag reden om een gele kaart uit te reiken. ‘Als waarschuwing richting HoLaPress Congresbureau, maar ook richting alle anderen die denken de Code terzijde te kunnen schuiven; alsof de Code er niet toe doet. Het heeft er alle schijn van dat hier op goedkope wijze een appèl wordt gedaan op het gedrag en de attitude die in de afgelopen jaren heeft geleid tot de heilloze neergaande prijs- en kwaliteitsspiraal’, aldus Kees Blokland, voorzitter van de commissie Code.
 
Aanspreken
Sinds vorige maand is de commissie Code actief aan de slag gegaan om bedrijven aan te spreken als zij de Code-regels met voeten treden. Indien zij na deze advisering en mogelijke ondersteuning, nog steeds de Code-regels negeren, volgt een gele kaart en een tweede gesprek. Twee gele kaarten is rood. Hiermee verdienen bedrijven een vermelding op de website van de Code. Daarnaast zullen ze ook worden genomineerd voor de Bad Practice Award.
 
www.codeverantwoordelijkmarktgedrag.nl
 

Lees ook het artikel: Commotie over schoonmaakcursus HoLaPress

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren