• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Code Commissie: Fout gedrag niet meer getolereerd

Nieuws 11 maart 2013

Code Commissie: Fout gedrag niet meer getolereerd
Medio maart gaat de commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwasserbranche, actief organisaties benaderen die de Code hebben ondertekend maar onvoldoende of slecht naleven aanspreken en shamen. De belangrijkste drive hiervoor komt uit de sector zelf. “Fout gedrag wordt niet meer getolereerd”, aldus Kees Blokland, voorzitter van de commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwasserbranche.
 

Met de uitreiking van de Bad en Best Practice in Award begin dit jaar, gaf de commissie al een duidelijk signaal af. “We gaan het komende jaar bedrijven die de Code hebben ondertekend, maar zich niet aan de spelregels houden, actief benaderen en ondersteuning aanbieden. Wanneer men zich na advisering en aanspreken nog niet aan de regels houdt, zullen we in elk geval bedrijven vermelden op onze website. Zo kan men in de sector zien wie de Code moedwillig negeert. Daarnaast zullen we ook alert blijven op Best Practices. Goed voorbeeld doet immers goed volgen. Een jury gaat potentiële Best en Bad Practice-kandidaten volgen en op de geformuleerde criteria toetsen”, aldus de commissievoorzitter. 

 
Goede niet onder slechte lijden
“Natuurlijk tellen we onze zegeningen. Bijna 700 organisaties hebben de Code ondertekend. Er zijn ook diverse voorbeelden te noemen van organisaties die de Code serieus toepassen. Met als gevolg: eerlijkere marktverhoudingen én betere werkomstandigheden voor schoonmakers en glazenwassers. Maar we constateren ook dat er nog steeds contracten zijn, die ooit tegen de laagste prijs zijn afgesloten. Ook zijn er opdrachtgevers die aanbesteden op laagste prijs. En, zeer spijtig genoeg, zijn er organisaties die de Code wel hebben ondertekend, maar niet naleven. Daar gaan we in 2013 als commissie nog actiever mee aan de slag. We veranderen de wereld niet van vandaag op morgen, maar we zijn op de goede weg. De goede mogen niet onder de slechte lijden. Dat vinden we als commissie Code, maar de branche eist het ook. Vandaar onze nog actievere opstelling!”, aldus Blokland.
 
Concreet
De leden van de commissie Code gaan met ingang van deze maand bedrijven adviseren waarvan bekend is dat ze advies kunnen gebruiken om de regels van de Code naar de praktijk te vertalen.”Deze signalen komen uit de branche zelf. Commissieleden gaan vervolgens met deze bedrijven in gesprek. Mocht na deze advisering en mogelijke ondersteuning, de Code-regels nog steeds met voeten worden getreden, dan volgt een gele kaart en een tweede gesprek. Twee gele kaarten is rood. Dit houdt onder meer in dat we deze bedrijven vermelden op onze website. Daarnaast zullen we ze ook nomineren voor onze Bad Practice Award”.
 
Vliegwiel
Dat de Code op de goede weg is, ‘bewijst’ ook de navolging ervan in de catering- , beveiligings- en uitzendbranche. “De Code heeft een vliegwiel in gang gezet met betrekking tot het optimaliseren van goed opdrachtgeverschap, werkgeverschap, werknemerschap en makelaarschap. Met als resultaat hiervan een hogere mate van betrokkenheid, respect, professionalisering en transparantie én het afrekenen van het laagste prijscriterium”, concludeert de Code-voorzitter.
 

www.codeverantwoordelijkmarktgedrag.nl

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel
30 mrt

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen
30 mrt

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie
30 mrt

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”
28 mrt

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren