• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Code Commissie: Elkaar aanspreken op ‘fout’ gedrag

Nieuws 24 maart 2014

Best Practice Award 2014 voor VU

Ruim 50 Codeondertekenaars namen deel aan de themabijeenkomst van de Code Commissie Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwassersbranche bij de Spreeuwelse Heide in Westelbeers, 19 maart jl. 

 

Deze keer namen makelaars, Wim Dingelstad en Stefan Kraft van Ermel, voorzitter Vereniging Erkende Schoonmaakadviesbureaus (VESA) onder de bezielende leiding van Rob Westerlaken ( commissielid Code) het voortouw.  Hoe komen we met elkaar van wantrouwen naar vertrouwen? Uniformiteit in regels en elkaar aanspreken op verantwoordelijk marktgedrag: dat was de boodschap van deze themamiddag.

 

De nieuwe Vereniging Erkende Schoonmaak Adviesbureaus (VESA) heeft haar eigen erkenningsregeling ontwikkeld. Deze ondersteunt schoonmaakadviseurs bij het vervullen van hun rol in de schoonmaakketen. Een goed advies aan het begin van een aanbestedingstraject, duidelijke toets- en calculatiemodellen en een helder verdienmodel. Dat is de ambitie van de VESA en duidelijke richtlijnen van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Wat moet er nog gebeuren om vertrouwen en meerwaarde te zien in schoonmaakadviseurs? Wat kunnen de VESA en de nieuwe erkenningsregeling hierin betekenen? Wim Dingelstad (directeur CSG en commissielid Code) en Stefan Kraft van Ermel, directeur Atir/HTC Advies en voorzitter VESA, gingen enthousiast en open het gesprek met de zaal aan.

 

Urgentie

‘De urgentie voor adviseurs is groot om deze doorontwikkeling te maken. Er is nog te weinig vertrouwen en er zijn nog te weinig instrumenten om een uniforme, hoogwaardige dienstverlening door adviseurs te kunnen leveren’, aldus Hans Simons, voorzitter OSB. Kraft van Emel: ‘Daar zijn we het helemaal mee eens. Er zijn maar weinig mensen gecertificeerd makelaar en ook de VESA heeft pas 8 leden. Het is niet onze ambitie een hele grote vereniging te worden maar meer leden zijn uiteraard welkom. Waarbij we ons uiteraard wel houden aan de eisen in de erkenningsregeling. We willen tenslotte vertrouwen opbouwen’.

 

Verdienmodel

De heer Dingelstad legde uit welk verdienmodel in de visie van de VESA geaccepteerd is: slechts open offertes, waarin uren worden gefactureerd zijn toegestaan. ‘Andere verdienmodellen, zoals no cure no pay zijn niet acceptabel. Daar hechten we veel waarde aan en selecteren we dus ook streng op. Ook koppelverkoop komt in ons woordenboek niet voor. Aan de voorkant van een aanbestedingstraject afspraken maken over het uitvoeren van de kwaliteitscontroles of gedwongen afname van opleidingen koppelen aan een gunning hoort niet bij een VESA-lid.’ Kraft van Ermel vulde aan dat afspraken achteraf over het uitvoeren van controles natuurlijk wel mogelijk zijn. ‘Blijkbaar is het  werk van een adviseur goed gedaan als de opdrachtgever na afronding van het aanbestedingstraject wil dat je ook de kwaliteitscontroles uitvoert’, aldus Kraft van Ermel.

 

Meerwaarde

Kersverse ondertekenaar, John Bosboom van WBLO B.V. gaf aan op de vraag van Westerlaken of hij ‘blij was dat hij gebleven was, bevestigend. ‘Ik denk dat het inderdaad heel relevant is om met elkaar aan dat vertrouwen te werken. Dit is, zowel op de korte als op de lange termijn, van belang. Dit vertrouwen is voor opdrachtgevers van groot belang. Het is een uitdaging voor de VESA om het kaf van het koren te scheiden.’

 

Ontmoeten en in gesprek

De commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag organiseert circa vier keer per jaar themabijeenkomsten over een actueel onderwerp voor ondertekenaars van de Code. De doelstellingen hiervan zijn: elkaar ontmoeten en in gesprek gaan over de toepassing van de Code in de praktijk. De volgende themabijeenkomst vindt plaats op vrijdag 20 juni 2014 in Doorwerth

 

Sinds de introductie van de Code hebben meer dan 740 organisaties de Code onderschreven, waaronder Erasmus MC, gemeente Amsterdam, NS en Schiphol, (zie voor volledig overzicht:

www.codeverantwoordelijkmarktgedrag.nl

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Clean Totaal - CSU levert schoonmaak- en hoteldiensten oudste ziekenhuis Nederland
1 jun

CSU levert voor het eerst schoonmaak- en hoteldiensten in oudste ziekenhuis Nederland

Clean Totaal - Vebego blikt terug op een goed 2022
1 jun

Vebego blikt terug op een goed 2022

1 jun

Marcel Rotteveel nieuwe CFO Facilicom Group

30 mei

SIEV op Vakbeurs Facilitair: "We zijn een luisterend oor"

30 mei

SIEV over loonsverhoging: "Onvermijdelijk. Impact op kleinere bedrijven"

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Clean Totaal - CSU levert schoonmaak- en hoteldiensten oudste ziekenhuis Nederland

CSU levert voor het eerst schoonmaak- en hoteldiensten in oudste ziekenhuis Nederland

Clean Totaal - Vebego blikt terug op een goed 2022

Vebego blikt terug op een goed 2022

Marcel Rotteveel nieuwe CFO Facilicom Group

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren