• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Code Commissie deelt opnieuw gele kaarten uit

Nieuws 15 april 2013

Opleidingsverplichting CAO: Gele kaart voor Keurmerken?
Opdrachtgever Woonwaard ontving 8 april jl. van de commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag een gele kaart voor het achterwege laten van wegingsfactoren bij de gunningcriteria. Ook makelaar H.G. van Kruistum Advies BV kreeg een gele kaart uitgereikt. De schoonmaakmakelaar kreeg deze voor het uitvoeren van controles met een controlesysteem, dat niet voldoet aan de eisen van objectiviteit, reproduceerbaarheid en toegankelijkheid. Bedrijven krijgen van de commissie Code een gele kaart als zij niet handelen volgens (de regels van) de Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwassersbranche.
 
De commissie Code heeft van twee schoonmaakbedrijven klachten ontvangen over de controles en de daarop volgende aanbesteding die H.G. van Kruistum Advies BV heeft uitgevoerd. De commissie is van mening dat de schoonmaakmakelaar de opdracht voor begeleiding van de aanbesteding van Woonwaard niet had moeten aannemen. De makelaar heeft daarmee de schijn van ‘verdienen aan slechte controleresultaten’ op zich geladen.
 
Eigen controle-systeem
H.G. van Kruistum Advies BV heeft de controles uitgevoerd met een eigen controlesysteem. Een systeem dat niet voldoet aan de eisen van objectiviteit, reproduceerbaarheid en toegankelijkheid. Hierdoor was het voor de schoonmaakbedrijven onduidelijk hoe, waarop en wanneer werd gecontroleerd. ‘De commissie adviseert H.G. van Kruistum Advies BV dan ook om de wijze van controle aan te passen en een transparant controlesysteem te hanteren dat voldoet aan de in de Code gestelde eisen’, aldus Kees Blokland, voorzitter van de commissie Code. H.G. van Kruistum Advies BV, Code-ondertekenaar, heeft aangegeven dit advies ter harte te nemen.
 
Aanbesteding
De commissie Code is verder van mening dat de schoonmaakmakelaar zich niet professioneel heeft gedragen door na de uitvoering van de controles ook het aanbestedingstraject op zich te nemen. Blokland: ‘Bovendien is in het aanbestedingstraject een aantal zaken niet goed geregeld. Dit rekent de commissie niet alleen H.G. van Kruistum Advies BV aan maar ook de opdrachtgever Woonwaard.’
In het bestek van Woonwaard zijn de wegingsfactoren van de gunningcriteria niet kenbaar gemaakt om ‘strategische inschrijving’ te voorkomen. Het voorkomen van strategische inschrijvingen wordt door de commissie Code als non-argument gekwalificeerd. Blokland: ‘Juist door vooraf wegingsfactoren te benoemen kunnen opdrachtnemers beter voldoen aan de wens van de opdrachtgever.’ Woonwaard heeft aangegeven dat ze bij een volgende aanbesteding een aantal zaken anders zal aanpakken.
 
Adviezen
De commissie Code heeft beide organisaties de volgende adviezen meegegeven:
  • Hanteer het ‘vier-ogen-principe’: meerdere partijen zijn bij de opening van de aanbestedingsdocumenten aanwezig. Dit voorkomt dat de indruk wordt gewerkt dat met inschrijvingen is gerommeld;
  • Wees in de aanbesteding transparanter, door vooraf de wegingsfactoren te benoemen;
  • Neem indexeringen van loonkosten mee tijdens de uitvoering van het contract. Het vooruitlopen op indexeringen (waardoor dit in de prijs bij inschrijving wordt verdisconteerd) is niet verboden, maar onwenselijk. Het vergroot het risico dat hogere indexeringen volledig bij het schoonmaakbedrijf worden neergelegd;
  • Het is van belang om een goed bestek op te stellen met een gedegen onderbouwing van de gewenste schoonmaakdienstverlening, een heldere uiteenzetting van wensen van de opdrachtgever en het exacte aantal vierkante meters.
Gevolgen
Na het ontvangen van een gele kaart is er gelegenheid om zaken anders, conform de Code, aan te pakken. Voorzitter Blokland: ‘Echter, wanneer een bedrijf dat een gele kaart heeft ontvangen, wederom de Code-regels negeert, volgt royement als ondertekenaar. Dat vermelden we ook op onze website (www.codeverantwoordelijkmarktgedrag). Daarnaast worden zij bij uitgifte van een gele kaart genomineerd voor Bad Practice 2013.’
 

www.codeverantwoordelijkmarktgedrag.nl

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren