• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

CNV opent meldpunt hotelschoonmakers Van der Valk

cao schoonmaak Nieuws 19 december 2017

CNV opent meldpunt hotelschoonmakers Van der Valk

Gerommel met urenbriefjes, betalingen die niet kloppen, grove omgangsvormen. Volgens vakbond CNV hebben schoonmakers bij een aantal hotels van Van der Valk een lange lijst met klachten over hun werkgever, schoonmaakbedrijf Jaquet en De Groot.
“Uit de gesprekken die wij afgelopen tijd met schoonmakers hebben gevoerd, komt een onthutsend beeld naar voren van de werkomstandigheden en de manier waarop zij worden behandeld”, zegt Jan Kampherbeek van CNV Vakmensen. De bond heeft Van der Valk, als verantwoordelijke opdrachtgever, gevraagd om hier direct actie op te ondernemen. Voor de schoonmakers heeft de vakbond vandaag een meldpunt geopend.
Veel klachten
Volgens de vakbond zijn er veel klachten over het vaste schoonmaakbedrijf van dertig vestigingen van Van der Valk, zo zouden medewerkers respectloos en onheus worden behandeld, arbeidscontracten na promotie niet worden aangepast en heerst er een sfeer van intimidatie, jaloezie en boosheid. Kampherbeek: “Wij merken hier heel erg dat medewerkers niet durven te spreken als de leidinggevende erbij is. Daarom hebben we het meldpunt geopend.”
Op bezoek bij Van der Valk
Medewerkers van CNV Vakmensen hebben dinsdagochtend bijna 30 hotels van Van der Valk bezocht. “We kunnen ons goed voorstellen dat Van der Valk ook schrikt van deze verhalen”, zegt Kampherbeek. “Het is duidelijk dat hier dingen structureel flink mis gaan. Als opdrachtgever is Van der Valk hier mede verantwoordelijk voor. Wij willen dat de schoonmakers netjes worden betaald en menselijk worden behandeld. Concreet hebben wij Van der Valk gevraagd om de code Verantwoordelijk Marktgedrag te ondertekenen, zoals in de schoonmaakbranche gebruikelijk is. Bij de afspraken met schoonmaakbedrijven moet Van der Valk rekening houden met deze code.”
De CNV-medewerkers hebben ook met de schoonmakers gesproken: “Voor zover dat mogelijk was tenminste. We hebben hen verteld over de vele klachten over Jaquet en De Groot. En dat wij graag willen dat Van der Valk hier actie op onderneemt.”
cao niet nageleefd
Bovendien zouden er nog meer punten zijn waar de cao schoonmaak niet wordt nageleefd: “Wij hebben geconstateerd dat Jaquet en De Groot haar afspraken op dit punt ook niet nakomen. Bijna niemand die we gesproken hebben heeft de verplichte basisopleiding gevolgd.”

‘KHN moet actie ondernemen’

Kamperbeek laat desgevraagd aan Clean Totaal weten dat hij de houding van KHN, Koninklijke Horeca Nederland, hekelt: “Het enige wat wij vragen is dat de Nederlandse hotelsector netjes met hun medewerkers omgaat. Tot nu toe durft de KHN daar geen standpunt over in te nemen.” Volgens de vakbondsonderhandelaar zou het de organisatie sieren om dat wel te doen, “er zijn te weinig ondertekenaars in de hotelsector.”
Landelijk meldpunt
Omdat er structureel te veel misstanden zouden zijn in de hotelschoonmaak, opent vakbond CNV morgen een landelijk meldpunt voor de hotelschoonmaak. Eerder deze maand maakte Inspectie SZW reeds bekend dat de hotelschoonmaak een aandachtspunt blijft in 2018.
Tot op heden was schoonmaakbedrijf Jaquet en De Groot niet bereikbaar voor commentaar, wordt vervolgd.
 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren