• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

CNV lanceert Consumentenwijzer voor hotels

Nieuws 30 november 2020

hygiëne hotelergernis EW Facility Services CNV lanceert Consumentenwijzer voor hotels

CNV Vakmensen legt sinds zaterdag 28 november 2020 hotels langs de lat. Met de geïntroduceerde Consumentenwijzer voor hotels geeft volgens de vakbond snel inzicht of een hotel de Schoonmaakcode heeft getekend of niet. Dat levert gouden emmers op… of een natte dweil.

Kassa aan basis Consumentenwijzer voor hotels

De Consumentenwijzer is door CNV Schoonmaak ontwikkeld naar aanleiding van een uitzending van consumentenprogramma Kassa. Daaruit bleek dat de de schoonmaak van hotelkamers te wensen over laat. Uit een steekproef bij zes hotels bleek dat – ondanks de aangescherpte coronaprotocollen – bedden en wc’s niet schoon waren en gebruikte handdoeken niet waren vervangen.

Te weinig tijd

Volgens CNV Vakmensen is het niet terecht als hotelschoonmakers hier de schuld van krijgen. “In de schoonmaakbranche hebben we de opleidingen prima geregeld. Verreweg de meeste schoonmakers zijn goed opgeleid en weten precies hoe het moet”, zegt CNV-bestuurder Jan Kampherbeek. “Probleem is dat de mensen de kans niet krijgen om hun werk goed te doen, simpelweg omdat ze er de tijd niet voor krijgen. Het is uiteindelijk allemaal een kwestie van geld. Hotels willen het allemaal zo goedkoop en dus zo snel mogelijk. Drie tot vier kamers in een uur, dan kun je een kamer echt niet goed schoonmaken. Dat snapt iedereen, zou je zeggen. Maar veel hotelbazen denken kennelijk dat het prima kan.”

Schoonmaakcode

De vakbond hamert er al jaren op dat hotels hun verantwoordelijkheid moeten nemen, door de Schoonmaakcode te tekenen (voluit de ‘Code Verantwoordelijk Marktgedrag). In die code beloven de betrokken partijen (opdrachtgevers en schoonmaakbedrijven) om de schoonmakers op een nette manier te behandelen en volgens de cao te betalen. In de hotelschoonmaak betekent dat bijvoorbeeld: betalen voor de gewerkte uren en niet per schoongemaakte kamer.

Hulp van hotelgasten

Met de Consumentenwijzer brengt de bond nu in beeld welke hotels de code hebben getekend én welke hotels – zelfs na herhaald verzoek – blijven weigeren. Kampherbeek: “We hopen nu dat hotelgasten zich meer bewust worden van het probleem. Dat ze zich gaan afvragen hoe hotels omgaan met de schoonmakers en of ze de Schoonmaakcode hebben getekend. En zo niet, waarom eigenlijk niet. Door bewust te boeken en zo’n vraag te stellen, kunnen hotelgasten op een heel eenvoudige manier de schoonmakers helpen.”

Amsterdam

De Consumentenwijzer brengt op dit moment vooral nog de hotels in Amsterdam in beeld, omdat het CNV daar de campagne vorig jaar is begonnen. Kampherbeek: “We willen komende tijd ook in andere steden de hotels langs de lat leggen. Die verwerken we dan in een update van de Consumentenwijzer.”

Lees ook: Amsterdamse hotelschoonmakers kwetsbaar, onzeker, afhankelijk en onzichtbaar

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer nieuws

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren